جواب:
برادر گرامي! شرايط اعلام و اجراي برخي از احكام الهي، در زمان ظهور حضرت مهديغ فراهم ميشود و تحريفها و دگرگونيهايي كه پديد آمده، به دست مبارك آن حضرت، تصحيح و تعديل ميشود. در روايتي آمده است: لا يترك بدعة الا ازالها و لا سنه الا احياها بدعتي را بر جاي نميگذارد و سنتي نميماند، مگر آن كه آن را احيا ميكند.(حكومت مهدي، نجم الدين طبسي، ص 150، به نقل از القول المختصر، ص 20.)
از طرف ديگر، برخي از احكام شرعي، در شرايطي خاص و اضطراري و براي تقيه و عدم امكان اجرا، به صورت تعطيل در آمده، كه در زمان حضرت مهديغ، ديگر تقيه از بين رفته و همة احكام اجرا خواهد شد. امام صادقميفرمايد: هنگامي كه قائم ما قيام كند، تقيه از بين ميرود و حضرت شمشير را از نيام ميكشد.(اثبات الهداة، ج 3، ص 564.)
همچنين فرمود: هنگامي كه حضرت قائم، ظهور كند، مردم را از نو به اسلام دعوت ميكند، در حالي كه اسلام، كهنه و نابود شده است.(بحار الانوار، ج 51، ص 30.)
نكته ديگري كه قابل توجه است، آن كه در زمان ظهور حضرت، طبق روايات، عقل جامعه بشري به كمال ميرسد مردم از ظلم و ستم خسته ميشوند و به عدالت روي ميآورند، علم، به پيشرفت نهايي خود ميرسد تا آن جا كه حتي زنان، توان استنباط احكام فقهي را پيدا ميكنند از اين رو فهم و درك عمومي، خواست و ارادة همة انسانها، مبني بر پذيرش عدالت كامل از سوي آن حضرت، اين امكان را براي تسريع اجراي احكام نوراني قرآن، مهيا مينمايد، لذا هم از لحاظ فهم احكام دين و هم از لحاظ برطرف شدن تقيه، حضرت، فرصت بسيار مناسبي را براي پياده كردن احكام نوراني قرآن پيدا خواهد نمود و از لحاظ زماني هم فرصت كافي در اختيار دارد كه اين مهم را به انجام برساند.
رواياتي كه به مدّت حكومت حضرت اشاره كرده، متفاوتند، اما مسلّم است كه حضرت، توفيق پياده كردن اسلام و قرآن را پيدا ميكند و اين، وعدهاي است كه روايات ما به شيعيان دادهاند كه حضرت، زماني كه ظهور نمايد، تمام احكام قرآن را مو به مو اجرا ميكند و هيچ حكم معطل، باقي نميگذارد.
براي مطالعه بيشتر ميتوانيد به كتاب حكومت مهدي، نوشته آقاي طبسي مراجعه نماييد.
|