جواب:
از حديث شريف به خوبي استفاده مي شود كه علت اصلي غيبت جز اسرار الهي است و جز ائمه اطهار كسي نمي داند آنها هم ماذون به بازگوكردن آن نبودند ولي در برخي روايات بعضي ازحكمتهاي آن بيان شده كه ذيلا به اختصار به آن اشاره مي شود : 1- آزمايش وامتحان در اثر اين غيبت طولاني. گروهي كه ايمان كافي ندارند ،باطنشان ظاهر مي شود و كساني كه ايمان در اعماق دلشان ريشه كرده و به واسطه انتظار فرج صبر بر شرائط و ايمان به غيبت ارزششان معلوم مي شود و به درجاتي از ثواب نايل مي شوند . 2- بيعت نكردن با ستمكاران , يكي از فؤايد و حكمتي كه براي غيبت آن حضرت در روايات نقل شده، موضوع محفوظ ماندن از معاهده و بيعت با ستمكاران است . 3- نجات ازقتل . يكي از حكمت ها موضوع نجات از قتل معرفي شد چون، دستگاه حاكم به شدت در تعقيب و جستجوي آن حضرت بود تا او را به جنگ آورده و به قتل برساند چاره اي جز غيبت نيست. 5- آمادگي پذيرش . براي تحقق يك انقلاب همه جانبه در سطح جهان تنها وجود يك رهبر شايسته كافي نيست بلكه؛ آمادگي عمومي نيز لازم است و متأسفانه دنيا هنوز آماده پذيرش حكومت حضرت مهدي «عج» نشده است . زيرا صرف اينكه ظلم و ستم عالم را فرا گرفته كافي نيست كه امام ظهور كند . چرا كه ظلم ،يكي از اسباب آمادگي مردم است و يقينا هرگاه چنان آمادگي فراهم آيد ، ظهور نيز قطعي و حتمي خواهد شد . حداقل چند نوع آمادگي لازم است ،تا آن حضرت ظهور كند : الف )- آمادگي رواني ب ) آمادگي فرهنگي و صنعتي ج ) آمادگي ازحيث يك نيروي ضربتي انقلابي
|