جواب:
پيامبر اكرم و ائمه : نخستين كساني هستند كه به منظور رفع شبهات , از علت غيبت سخن گفته اند ودر كتاب هاي روايي احاديث زيادي در اين باب جمع آوري شده است :
نعماني از علي 7نقل مي كند كه ايشان دليل غيبت را, غربال انسان هاي صالح از گمراه و دانايان از نادانان مي داند.(1)
در روايت ديگر اميرالمؤمنين در منبر كوفه فرمود: زمين از حجت الهي خالي نمي ماند, ولي خداوند به دليل ستم پيشه بودن خلق و زياده روي آنان در گناه , آن ها را از وجود حجّت بي بهره مي سازد.(2)
در دوران امامت امام باقر7(95تا 114هجري قمري ) و حضرت صادق (114تا 148هجري قمري ) با توجه به نهضت هاي ديني و بازار گرم مناظره هاي مذهبي و ضرورت نقد عقايد كيسانيه , زيديّه , غلات و اسماعيليه , درخصوص غيبت اما زمان به فلسفهء غيبت توجه بيشتري صورت گرفت .
امام صادق 7فرمود: .(3)
در روايت ديگر امام صادق 7علت غيبت را امتحان الهي مي داند.(4)
در روايت ديگر امام صادق به عمار ساباطي مي فرمايد: .(5) از اين روايات كه همراه با تقيه بوده است , استفاده مي شود كه علت غيبت اين است
كه مردم در ظلم كردن و ستم كاران بر ستم پيشگي خود ادامه مي دهند, همان طوري كه امامان گذشته را دچارسختي ها كردند. كوشش خلفاي عباسي براي زير نظر گرفتن امامان شيعه كه پيش از رحلت امام رضا آغاز شده بود وبازداشتن امامان شيعي از هر تلاش فرهنگي و سياسي , سبب شد با شهادت امام حسن عسكري 7بيشترين انشعاب به شيعه راه يابد و گروه هاي شيعي گوناگوني به وجود آيد. از اين جهت عصر عباسيان عصر آشفتگي و حيرت براي شيعيان محسوب مي شود. اين ظلم ها و ستم كاري ها و امام كسي ها علّت غيبت در زمان آن حضرت و در زمان كنوني است .
(پـاورقي 1.مجلهء حوزه , شماره 70ـ 71 ص 354 به نقل از غيبت نعماني , ص 202
(پـاورقي 2.همان .
(پـاورقي 3.همان , ص 355
(پـاورقي 4.همان .
(پـاورقي 5.همان , ص 356
|