جواب:
  براي ظهور حضرت حجت 7نشانه هايي وجود دارد كه برخي از آن عبارت اند از:
  صيحهء و نداي آسماني  خروج سفياني  فرو رفتن لشكر سفياني در سرزميني به نام  كشته شدن نَفْس زكيّه و خروج يماني .
  اين نشانه ها در روايت امام صادق 7خطاب به سدير آمده است .()
  (پـاورقي 1.وسائل الشيعه , ج 21 ص 36
  نشانه هاي ظهور حضرت حجت 7دو دسته است : نشانه هاي حتمي و غير حتمي  منظور ازنشانه هاي حتمي , ظهور رخدادهايي است كه بر اساس پيش بيني معصومان : بدون هيچ قيد و شرطي تحقق مي يابد, به گونه اي كه تا آن ها واقع نگردند, حضرت مهدي 7ظاهر نخواهد شد.
  مهم اين است كه ما از منتظران حضرت حجت 7باشيم . انتظار, يعني آمادگيِ هميشگي . نشانه هاي انتظارعبارت اند از: 
  1 ترك معصيت در عقايد و باورها
  2 ترك معصيت در رفتار و كردار و گفتار
  3 انجام واجبات و ترك محرّمات 
  4 تهذيب نفس و پيراسته و پاك زيستن 
  5 صداقت در عقيده و عمل و افكار و نيّات 
  6 دارا بودن توان روحي براي جهاد و مبارزه در ركاب امام مهدي 7 
  7 رسيدگي به محرومان و مستضعفان 
  8 تقويت روح ولايي و توسل به حضرات معصومان : به ويژه حضرت ولي عصر7
  امام صادق 7مي فرمايد: 
  (پـاورقي 1.موسوي اصفهاني , مكيال المكارم , ج 2 ص 210 (دفتر تحقيقات و انتشارات بدر). براي آشنايي با مهدي شناسي , ر.ك به : مجله ءحوزه ء, ش 70ـ 71
  از قرآن () و روايات استفاده مي شود در آستانهء قيامت مي شود يعني گروهي از بدكاران و(پـاورقي 2.ر.ك : مجمع البيان , ذيل آيهء 82ـ 85 سورهء نمل .
  نيكوكاران به دنيا بازگشت مي كنند.
  رجعت از عقايد معروف شيعه و بيانگر اين است كه بعد از ظهور مهدي 7و در آستانهء رستاخيز, گروهي از و به اين جهان باز مي گردند. گروه اول مدارجي از كمال را طي مي كنند و گروه دوم كيفرهاي شديدي مي بينند.
  مرحوم سيد مرتضي كه از بزرگان شيعه است مي گويد: 
  دليل صحت اين عقيده عبارت است از: 
  1 هيچ عاقلي نمي تواند قدرت خدا را بر اين امر انكار كند و اين مسئله عقلاً محال نيست 
  2 اجماع اماميه  احوي از دانشمندان شيعه با اين عقيده مخالفت ندارد.()
  (پـاورقي 3.سفينة البحار, ج 1 ص 511 مادهء رجع .
  بنابراين , بعد از ظهور حضرت حجت 7برخي از مؤمنان خالص مثل حضرت اميرالمؤمنان 7و امام حسين 7و يارانشان , جهت انتقام از ظالمان , رجعت و حكومت مي كنند. دليل اين مدعي رواياتي است كه علامهء مجلسي در بحارالانوار با سند معتبر از امام صادق 7نقل مي كند. در برخي از اين روايات آمده است :.()
  (پـاورقي 1.بحارالانوار, ج 53 ص 52
  احاديث رجعت متواتر است و شمارهء روايات آن به حدود دويست حديث مي رسد كه چهل و چند نفر ازراويان ثقات و علماي اعلام در بيش از پنجاه كتاب آن ها را آورده اند.()
  (پـاورقي 2.بحارانوالار, ج 53 ص 122
  به هر حال در روايت مي خوانيم : رجعت عمومي نيست , بلكه جنبهء خصوصي دارد و تنها گروهي بازگشت مي كنند كه ايمان خالص يا شرك خالص دارند.()
  (پـاورقي 3.بحارالانوار, ج 53 ص 39
  رجعت از ضروريات مذهب شيعه است , نه از ضروريات اسلام  بنابراين از منظر شيعه منكران رجعت ,كافر به شمار نمي آيند و رشتهء اخوت اسلامي با ديگران از بين نمي رود, بلكه شيعه به دفاع عقلي و منطقي ازعقيدهء خود ادامه مي دهد.() 
  (پـاورقي 4له .تفسير نمونه , ج 15 ص 546ـ 562
  در مورد شهادت حضرت حجت 7در برخي از منابع آمده است كه حضرت به دست زني فاسد به شهادت مي رسد.()
  (پـاورقي 5.ر.ك : مجلهء حوزه , ش 70ـ 71 ص 23ـ 65و ص 293
 
 
 
 
 
 
  
		 |