جواب:
براي ظهور حضرت حجت 7نشانه هايي وجود دارد كه برخي از آن عبارت اند از:
صيحهء و نداي آسماني خروج سفياني فرو رفتن لشكر سفياني در سرزميني به نام كشته شدن نَفْس زكيّه و خروج يماني .
اين نشانه ها در روايت امام صادق 7خطاب به سدير آمده است .()
(پـاورقي 1.وسائل الشيعه , ج 21 ص 36
نشانه هاي ظهور حضرت حجت 7دو دسته است : نشانه هاي حتمي و غير حتمي منظور ازنشانه هاي حتمي , ظهور رخدادهايي است كه بر اساس پيش بيني معصومان : بدون هيچ قيد و شرطي تحقق مي يابد, به گونه اي كه تا آن ها واقع نگردند, حضرت مهدي 7ظاهر نخواهد شد.
مهم اين است كه ما از منتظران حضرت حجت 7باشيم . انتظار, يعني آمادگيِ هميشگي . نشانه هاي انتظارعبارت اند از:
1 ترك معصيت در عقايد و باورها
2 ترك معصيت در رفتار و كردار و گفتار
3 انجام واجبات و ترك محرّمات
4 تهذيب نفس و پيراسته و پاك زيستن
5 صداقت در عقيده و عمل و افكار و نيّات
6 دارا بودن توان روحي براي جهاد و مبارزه در ركاب امام مهدي 7
7 رسيدگي به محرومان و مستضعفان
8 تقويت روح ولايي و توسل به حضرات معصومان : به ويژه حضرت ولي عصر7
امام صادق 7مي فرمايد:
(پـاورقي 1.موسوي اصفهاني , مكيال المكارم , ج 2 ص 210 (دفتر تحقيقات و انتشارات بدر). براي آشنايي با مهدي شناسي , ر.ك به : مجله ءحوزه ء, ش 70ـ 71
از قرآن () و روايات استفاده مي شود در آستانهء قيامت مي شود يعني گروهي از بدكاران و(پـاورقي 2.ر.ك : مجمع البيان , ذيل آيهء 82ـ 85 سورهء نمل .
نيكوكاران به دنيا بازگشت مي كنند.
رجعت از عقايد معروف شيعه و بيانگر اين است كه بعد از ظهور مهدي 7و در آستانهء رستاخيز, گروهي از و به اين جهان باز مي گردند. گروه اول مدارجي از كمال را طي مي كنند و گروه دوم كيفرهاي شديدي مي بينند.
مرحوم سيد مرتضي كه از بزرگان شيعه است مي گويد:
دليل صحت اين عقيده عبارت است از:
1 هيچ عاقلي نمي تواند قدرت خدا را بر اين امر انكار كند و اين مسئله عقلاً محال نيست
2 اجماع اماميه احوي از دانشمندان شيعه با اين عقيده مخالفت ندارد.()
(پـاورقي 3.سفينة البحار, ج 1 ص 511 مادهء رجع .
بنابراين , بعد از ظهور حضرت حجت 7برخي از مؤمنان خالص مثل حضرت اميرالمؤمنان 7و امام حسين 7و يارانشان , جهت انتقام از ظالمان , رجعت و حكومت مي كنند. دليل اين مدعي رواياتي است كه علامهء مجلسي در بحارالانوار با سند معتبر از امام صادق 7نقل مي كند. در برخي از اين روايات آمده است :.()
(پـاورقي 1.بحارالانوار, ج 53 ص 52
احاديث رجعت متواتر است و شمارهء روايات آن به حدود دويست حديث مي رسد كه چهل و چند نفر ازراويان ثقات و علماي اعلام در بيش از پنجاه كتاب آن ها را آورده اند.()
(پـاورقي 2.بحارانوالار, ج 53 ص 122
به هر حال در روايت مي خوانيم : رجعت عمومي نيست , بلكه جنبهء خصوصي دارد و تنها گروهي بازگشت مي كنند كه ايمان خالص يا شرك خالص دارند.()
(پـاورقي 3.بحارالانوار, ج 53 ص 39
رجعت از ضروريات مذهب شيعه است , نه از ضروريات اسلام بنابراين از منظر شيعه منكران رجعت ,كافر به شمار نمي آيند و رشتهء اخوت اسلامي با ديگران از بين نمي رود, بلكه شيعه به دفاع عقلي و منطقي ازعقيدهء خود ادامه مي دهد.()
(پـاورقي 4له .تفسير نمونه , ج 15 ص 546ـ 562
در مورد شهادت حضرت حجت 7در برخي از منابع آمده است كه حضرت به دست زني فاسد به شهادت مي رسد.()
(پـاورقي 5.ر.ك : مجلهء حوزه , ش 70ـ 71 ص 23ـ 65و ص 293
|