بازگشت

گروه: نشانه هاي ظهور
 
 
مرکز پاسخگو:دفتر تبليغات اسلامي
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:علائم ظهور امام زمان 7چند تا است و تا به حال چند علامت مشخص شده است ؟ علايم ظهور حضرت صاحب الزمان بر دو قسم است : حتمي و غير حتمي .


جواب:

بين مكه و مدينه با سپاه امام 7برخورد مي كند و به امر خدا, همهء لشكريان وي به جز چند نفر, در زمين فرو مي روند و هلاك مي شوند... به نظر مي رسد, سفياني فرد مشخصي نيست , بلكه فردي است با ويژگي هاي ابوسفيان كه در آستانه ءظهور مهدي 7 به طرفداري از باطل خروج مي كند و مسلمانان را به انحراف مي كشاند.

خروج يماني (اهل يمن ) از علايم ظهور است . سرداري از يمن قيام مي كند و مردم را به حق و عدل دعوت مي كند. امام صادق 7مي فرمايد: .

بنابراين خروج يماني , از نشانه هاي حتمي ظهور است , هر چند جزئيات و چگونگي قيام وي روشن نيست .

قتل نَفْس زكيه , از علايم ظهور است . گويا در آستانهء ظهور مهدي 7در گير و دار مبارزات زمينه ساز انقلاب مهدي 7 فردي پاكباخته , مخلصانه در راه امام 7مي كوشد و مظلومانه به قتل مي رسد. فرد ياد شده از اولادامام حسن مجتبي 7است كه در روايات گاهي از او به عنوان و سيد حسني ياد شده است .

از ديگر علايم , صيحهء آسماني است . منظور از صيحهء آسماني ظاهراً صدايي است كه در آستانهء ظهورحضرت مهدي 7از آسمان شنيده مي شود و همهء مردم آن را مي شنوند. از مجموع روايات استفاده مي شود از نشانه هاي حتمي ظهور است و اين صدا از آسمان شنيده مي شود, به گونه كه همهء مردم كرهء زمين درشرق و غرب آن را مي شنوند و به خود مي آيند. محتواي اين پيام آسماني , دعوت به حق و حمايت و بيعت بامهدي 7است , با تعبيرهاي و . هم زمان با شنيده شدن اين صدااز آسمان و يا كمي پس از آن , در روي زمين نيز صدايي شنيده مي شود. ندا دهنده شيطان است كه مردم را به گمراهي فرا مي خواند و تلاش مي كند با ايجاد ترديد در مردم . آنان را از حمايت مهدي 7و اجابت دعوت آسماني , باز دارد. جبرئيل , مردم را به حق فرا مي خواند و شيطان و نيروهاي شيطاني و پيروان سفياني به باطل .در برخي روايات زمان آن , شب جمعه 23ماه رمضان معيّن شده است از ديگر نشانه هاي ظهور خروج دجّال است . بر اساس آن چه از ظاهر اخبار استفاده مي شود, دجال فردي است كه در آخر الزمان و پيش از قيام مهدي 7خروج مي كند و غير عادي است و با انجام كارهاي شگفت انگيز, جمع زيادي از مردم را مي فريبد وسرانجام به دست عيسي مسيح 7در كنار دروازه در منطقه شام به هلاكت مي رسد.

در آمدن پرچم هاي سياه از خراسان نيز به عنوان نشانهء ظهور, در روايات ذكر شده است .

مضمون اين روايات آن است كه پيش از ظهور مهدي 7در منطقهء خراسان قديم (قسمت هاي زيادي ازايران و افغانستان و تركمنستان و تاجيكستان و ازبكستان ) انقلابي بر پا مي شود و مردم در حالي كه پرچم هاي سياه را به اهتزاز در آورده اند, به حركت در مي آيند.

از ديگر نشانه هاي ظهور, كسوف در نيمهء ماه رمضان و خسوف در آخر يا اول همان ماه است . كسوف درروزهاي نخست و روزه هاي آخر ماه و خسوف در روزهاي مياني ماه , طبيعي و عادي است و در طول تاريخ بارها و بارها, رخ داده است و از نظر علمي , خسوف و كسوف در روزهاي ياد شده , پديدهء عادي به حساب مي آيد, ولي خورشيد گرفتگي در وسط ماه يا ماه گرفتگي در اول و يا آخر آن , ظاهراً امري غير عادي و رؤيت آن امكان ندارد.

فراگيري شدن جهان از ظلم و جور, از نشانه هاي معروف ظهور حضرت مهدي 7به شمار مي رود. درروايات است : خداوند به وسيلهء ظهور مهدي 7زمين را پر از عدل و داد مي سازد, پس از آن كه از ظلم و ستم پر شده باشد. از حضرت مهدي 7نقل است : نشانهء آشكار شدن من زياد شدن هرج و مرج و فتنه ها وآشوب ها است .

گاهي نيز, زياد شدن گناهان و مفاسد اخلاقي و اجتماعي در ميان مسلمانان , به عنوان نشانه هاي نزديك شدن ظهور, پيش گويي شده است . علامهء مجلسي در باب نشانه هاي ظهور, روايتي را از امام صادق 7ورده كه در آن بيش از يكصد نوع گناه و انحراف اخلاقي و اجتماعي و اعتقادي و فرهنگي كه در دوران غيبت , دامن گيرجوامع اسلامي مي شود, پيش گويي شده است , از جمله : رشوه خواري , قمار بازي , شراب خواري , زياد شدن زنا, لواط, قطع صلهء رحم , سنگ دل شدن مردمان , اهتمام مردم به شهوت و شكم , از ميان رفتن شرم , نپرداختن خمس و زكات , كم فروشي , بي اعتنايي به اوقات نماز, آراستن مساجد به زيورآلات , گزاردن حج به انگيزه هاي مادي و براي غير خدا, رعايت نكردن احترام بزرگترها, پيروي از ثروتمندان , صرف كردن سرمايه هاي عظيم درفساد و ابتذال و بي ديني , چاپلوسي و تملق گويي و... زياد شدن اين فسادها و آلودگي ها در ميان مردم در واقع نوعي فراگير شدن ظلم و جور روي زمين است . البته فساد و گناه , كم و بيش در ميان مردم بوده , مهم , فراگيرشدن آن است , به گونه اي كه بدي ها بر خوبي ها, ضد ارزش ها بر ارزش ها غلبه مي يابد و لهيب آتش فساد وتباهي , دامن همه را مي گيرد و جامعهء انساني در باتلاق فساد و انحطاط فرو مي رود.

يادآوري : سخن از زياد شدن ظلم و جور و گناه و كم شدن افراد صالح است , نه اين كه همهء مردم كافر شونديا هيچ طور فرد صالحي نباشد. در همان زمان كه همه جا را تباهي فرا گرفته و ابرهاي تيرهء گناه سايه افكنده ,افراد پاكباخته و متعهد و صالحي زمينهء قيام آن حضرت را آماده مي سازند و در حمايت از آن منجي بزرگ , به جهاد بر مي خيزند.

انقلاب حضرت مهدي 7هم چون ديگر انقلاب ها بدون مقدمه و زمينه سازي به وجود نمي آيد, بلكه درآستانهء ظهور, حركت هايي پا مي گيرد و زمينه را براي ظهور آن حضرت فراهم مي آورد. اين سلسله قيام ها وانقلاب ها كه از سوي حق پويان صورت مي گيرد, بر اساس آن چه در برخي روايات آمده است زمينه را براي حركت جهاني مهدي 7آماده مي كند. برخي روايات مي گويند پيش از ظهور مهدي 7حكومتي به رهبري يكي از صالحان كه گمان مي رود از فرزندان پيامبر باشد, در ناحيهء مشرق تشكيل مي گردد و زمينهء ظهور را مهيامي سازد و اين حكومت تا ظاهر شدن مهدي 7و تسليم آن به حضرت ادامه مي يابد. بسياري از نشانه ها كه درروايات آمده است , بر انقلاب اسلامي ايران تطيق مي كند, به ويژه در برخي روايات , به رهبر قيام كه سيدي ازاولاد پيغمبر است و از قم قيام مي كند و ياران او بدون ترس و واهمه در برابر طاغوت پايدارند, اشاره شده است , كه همگي آن ها بر انقلاب اسلامي صدق مي كند.

به هر صورت , در آستانهء ظهور مهدي , دولت هايي به حمايت از حق , روي كار مي آيند و انقلاب هايي به حمايت از آن پا مي گيرند و زمينه رابراي ظهور مهدي 7آماده مي سازند و اين از نشانه هاي ظهور است .

از ديگر نشانه هاي ظهور, باران هاي پياپي است كه در سال ظهور زمين را آباد و سرسبز مي كند و وضع مردم بهتر مي شود.

جنگ هاي خونين و كشتارهاي بزرگ نيز به عنوان نشانه هاي ظهور ياد شده است .

گويا اين جنگ ها, بين اهل باطل بر سر رقابت هاي مادي و سياسي روي مي دهد كه در نهايت بدون پيروزي هيچ يك از دو گروه و پس از برجاي گذاشتن انبوهي از كشته ها پايان مي يابد. بروز چنين فاجعه هاي بزرگ , نيتجه ءطبيعي فساد و فراگير شدن ظلم و جور است .

از جمله نشانه هاي ظهور كه در روايات به آن اشاره شده , طلوع خورشيد از مغرب است . وقوع چنين پديده اي باعث در هم ريختن نظم و جهان مي شود از اين رو گفته اند ظهور خورشيد از مغرب كنايه از ظهور امام زمان 7از غروبگاهش است .()

(پـاورقي 1.مجله حوزه , ويژه بقيّةالله الاعظم 7 شماره 70ـ 71 بررسي نشانه هاي ظهور, ص 223تا 280 به اختصار.