بازگشت

گروه: مهدويت
 
 
مرکز پاسخگو:دفتر تبليغات اسلامي
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:در زمان پيامبر6با امامان : مردم در ارتباط با آنان بودند وبه دست آنان مشكلات خود را حلّ مي كردند, ولي در عصر حاضر چرا امام زمان 7با شيعيان چنين رابطه اي ندارند اگر اين رابطه وجود دارد, دست يابي به آن چگونه است و با چه اذكار و آدابي است ؟


جواب:

بسياري از مردم مي پندارند كه خداوند, پيامبر و امامان را خلق كرده است تا مثلاً مريض آنان را شفا دهد يا گرفتاري هاي ديگر زندگي به دست آنان حل ّشود. اين ذهنيت باعث برخي از تناقضا و اشكالات , حتي تضعيف روحيهء دين واعتقادي بعضي مردم شده است .

شخصي به پندار اين كه امام رضا7مثلاً فلان مشكل او را حلّ مي كند, توسل پيدا مي كند و بسيار دعا مي كند و بعد به آن نمي رسد, در نتيجه در روحيهء و ايمان اوتأثير بدي مي ماند, در حالي كه اصلاً وجود امام و پيامبر براي اين نيست كه مشكل گشاي مردم باشد و احياناً بعضي از كارهاي اشتباه آنان را جبران كند. مثلاً آقاي الف مراعات امور بهداشتي را نكرده يا خلافي كرده است و بر اساس سنّت الهي بايدمجازات شود, حالا مي خواهد مشكل خود را از طريق فلان امام يا امام زاده حل ّكند. اين برداشت هاي غلط, تالي فاسدهاي فراواني به دنبال دارد. ائمهء بزرگوار مادر زمان حياتشان بعضي از مشكلات مردم را پاسخ نمي دادند. وجود پيامبر و امام اولاً براي هدايت مردم به راه راست است و ثانياً براي اجراي حدود و احكام وسنّت الهي در جامعه است .

امام رضا7فرمود:

عزّت مؤمنان باشد... به واسطهء امام نماز و زكات و روزه و حج كامل مي شود وامضاي حدود و احكام الهي به دست او است (او دستور مي دهد كه بر جنايتكاران حدّ جاري كنند). امام حافظ كشور اسلامي است و كشور را از دست برد دشمنان نگاه مي دارد. امام حلال خدا را حلال و حرام خدا راحرام و بر متجاوزان حدّ الهي را جاري و از دين خدا حمايت مي كند>.

هدف اين كه خدا پيامبر و امام را براي انسان ها آورده , اين است . اگر امام براي كسي دعا كرد و صلاح بود آن دعا مستحاب شود, مستجاب مي شود. توسل به روح پاك آنان كه همواره زنده و شهيد راه خدايند, مفيد و لازم و اظهار محبت به آنان است . ما پيروان ائمه , آنان را به جهاتي كه امام هشتم 7فرمود, مي خواهيم . به عبارت ديگر: امام را مي خواهيم كه به دستورهاي او گوش دهيم , نه براي چيزديگري . اگر ما براي ظهور حضرت مهدي 7دعا مي كنيم , در حقيقت مي خواهيم احكام و نظام الهي بر پا كند و ما در ركاب آن حضرت خدمتكار اسلام باشيم .

ما امام را نمي خواهيم كه فقط دست و پاي او را ببوسيم و برايش گريه كنيم وبعد هم اگر دستوري داد, گوش به حرف و فرمان او نباشيم . بعضي ها امام رامي خواهند كه امام گوش به حرف آنان بدهد, نه اين كه مظيع فرامين او باشند. حال من و شما و همهء مسلمانان خود را در زمان ائمه فرض كنيم . اگر در آن زمان بوديم ,چه مي كرديم ؟ الآن هم فرض كنيد امام 7حضور دارد, چه مي كنيم ؟ آيا راستگو وامانت دار هستيم ؟ آيا اهل نماز و تهجد و عبادت هستيم ؟ آيا به حقوق ديگر پاي بند هستيم ؟ و...

مگر دستورهاي آنان پيش روي ما نيست ؟ مگر اهداف آنان را نمي دانيم ؟ مگرعلماي دين و فقها به منزلهء جانشين آنان نيستند؟ مگر حجّت براي ما وجود ندارد؟

بله از نظر تكويني وجود امام براي عالم وجود فوايدي دارد كه الآن هم آن فوايدرا به عالم مي رساند و براي مؤمنان دعا مي كند و از اعمال زشت بعضي از ما غصّه مي خورد و احياناً به صورت غير مستقيم يا مستقيم از كساني دستگيري مي كند. امام زمان در پشت حجاب غيبت مانند وجود خورشيد از پس ابر است و جود او براي ما مفيد است .(1)

البته ما بايد به عنوان اظهار محبّت و علاقه , به وجود آن حضرت و هم براي ظهورش دعا كنيم .

اگر ما با آن حضرت و با اصحاب او همراه باشيم , مثل اين است كه در عمل باآنان هستيم . علي 7مي فرمايد: .(2)

(پـاورقي 1.بحارالانوار, ج 52 ص 92

(پـاورقي 2.بحارالانوار, ج 52 ص 358