جواب:
امام زمان (عج)، امام حاضر و آخرين امام شيعيان است كه واسطه فيض عالم و آفريدگار عالم وقطب عالم امكان است. امام(ع) جان جهان است و جهان به وجود او بستگي دارد. امام(ع) هم واسطه در فيضتكوين است و هم واسطه در فيض تشريعي است. هر گونه فيضي، كه از مبدأ فياض ميرسد، از طريق واسطهفيض افاضه ميگردد. در واقع فيض اعظم، خود واسطه وجود و خلقت است. او نخستين خلق است و سببپديد آمدن ديگر مخلوقات است. همواره فيض الهي از طريق او و امتدادات وجودي او به كاينات ايصالميگردد. كسب فيض از مبدأ افاضه كننده، نيازمند به واسطه قابل است. واسطه قابل، به قابليت خود فيض راكسب ميكند و به مستفيض ميرساند. حقيقت ولايت مطلقه، همان فيض است و واسطه رسيدن فيض به ديگركاينات است. نفس ولي مطلق مبدأ سريان فيض الهي است و سرچشمه فيضان جود و وجود به ديگرموجودات است بنابراين، نفس ولي (پيامبر يا امام) صاحب چنين محوريتي در مركز جهان هستي است.[13]
در بعد تشريع قوانين و تعيين احكام نيز نفوس قابل، وحي و هدايتهاي الهي را دريافت كنند و به بشريتبرسانند و بياموزند و بشر به تنهايي نميتواند شكل اعمال تكاملي و حكمت و اسرار آنهارا بيابد و راه حركتصحيح و مستقيم را كشف كند. عقل نيز براي وصول به اين مقاصد عالي كافي نيست و نياز به مددرسان وراهنماي بصير دارد. واسطه فيض تكويني و تشريعي در مصداق خارجي، يكياست: پيامبر، و به نيابت ازپيامبر، امام(ع) است كه هدايت انسانها را نيز عهده دارند.[14]
امام زمان (عج) حاضر و ناظر بر اعمال مسلمانان است و اعمال مسلمانان بر ايشان عرضه ميگردد و ازحقايق عالم وجود آگاهي دارند و بر سراسر جهان سيطره دارند و ملائك الهي يعني جبرئيل و ميكائيل و ديگرملائكه به فرمان ايشان هستند و اعمال شيعيان بر ايشان عرضه ميشود و حضرت از احوال امت اسلاميمطّلعاند[15] آن وجودي كه عالم كون و مكان در خدمت او است، قطعاً بر وقايع و حوادث عالم اطلاع دارند.
([13])محمد رضا حكيمي، خورشيد مغرب، ص 222 تا 224، با تلخيص.
([14])محمد رضا حكيمي، خورشيد مغرب، ص 225 و 226، با تلخيص.
([15])آيت الله حسين مظاهري، جهاد با نفس، ص 226 با تلخيص.
|