بازگشت

گروه: غيبت
 
 
مرکز پاسخگو:دفتر تبليغات اسلامي
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:ـ درخصوص امام زمان 7و فلسفهء غيبت توضيح دهيد.


جواب:

دوازدهمين امام شيعيان , فرزند امام حسن عسكري 7در سپيده دم جمعه نيمه شعبان سال 255ه ق در سامرا چشم به جهان گشود و نام مادر ايشان نرجس بوده است . اصل ولادت مهدي جزء مسلّمات تاريخ است وبسياري از مورخان و محدثان اهل سنت براين امر تصريح كرده اند. نام آن حضرت , محمد همان نام جدّش رسول الله 6است . مورخان و محدثان معتقدند كه پيامبر خود اين نام را بر او نهاده بود. اين هم نامي دو بزرگواربي دليل نيست , بلكه گوياي اين حقيقت است هم چنان كه پيامبر با طلوع خود, جهانيان را از گمراهي و جهل نجات داد, دوازدهمين فرزندش نيز با ظهور خود بشريت را از تاريكي و ضلالت خواهد رهانيد. آن حضرت به القاب متعددي از جمله مهدي , قائم , بقيةالله مشهور است .()

(پـاورقي 1.تاريخ عصر غيبت , مركز جهاني علوم اسلامي , ص 27

باور به مهدي موعود, از زمان حيات پيامبر اسلام , ميان مسلمانان رواج داشته است و رسول الله 6او را ازاهل بيت و فرزندان فاطمه 3معرفي كرد. شيعه حكمت وجودي خود را با فلسفهء غيبت و ضرورت انتظار مهدي ,گره زده و با اتكاي به همين اعتقاد و با ايمان به آن , توانسته سدهاي پرمخاطره اي را پشت سر بگذارد و با نگرشي روشن بينانه و اميدوارانه , به آينده بنگرد, پس در يك جمله , , در ضمير تشيّع , انسان كاملي است كه به جامع آرماني اسلام جامه عمل مي پوشاند. پيامبر اكرم 6و ائمه : نخستين كساني هستند كه به منظور رفع شبهات , ازعلت غيبت رانده اند. در يك دسته از روايات كه بيشتر در عصر تقيه جمع آوري شده اند, حاكي از اين هستند كه بشرقادر به درك فلسفهء حقيقي غيبت نيست و اين راز, پس از ظهور آشكار خواهد شده از امام صادق 7نقل شده :

غيبت امري از امور الهي و سرّي از اسرار است .()

(پـاورقي 1.همان به نقل از كمال الدين , ج 2 ص 158

در بيان ديگري امام صادق 7مي فرمايد: فلسفهء غيبت و انتظار, رابطه تنگاتنگي دارند و هر دو به فعل انسان هابازمي گردند چون اين مردم هستند كه شايستگي خود را براي ظهور امام زمان (عج ), به نمايش مي گذارند و باكارهاي ناپسند خود, بين خويشتن و امام حجاب مي گردند.()

(پـاورقي 2.مجله حوزه , همان , ص 356

شيخ صدوق درخصوص فلسفهء غيبت مي فرمايد: دشمنان ما, نسبت به آثار حكمت الهي در جهل مانده اند و ازمواقع حق و مناهج سبيل , در مقام هاي حجت هاي الهي غفلت كرده اند, چون ظهور حجت هاي الهي , بر سبيل امكان وتدبير اهل زمان است , حال اگر شرايط غير ممكن باشد, نهان شدن او برابر حكمت خواهد بود و تدبير اقتضا مي كندكه در پرده باشد و خدا او را از ديده ها پنهان بدارد تا وقت بلوغ فرا رسد, چنان كه برخي حجت هاي پيشين نيز درنهان بوده اند.()ً

(پـاورقي 3.همان , به نقل از كمال الدين , ج 1 ص 2

به عقيدهء شيعيان غيبت امام زمان (عج ) سازنده و مايه اميد است , چون او در غيبت نيز, مددكار مؤمنان است و باحضور خود در جامعه , سبب آرامش قلوب مؤمنان مي شود و شيعيان براي اين كه گامي به سوي ظهور آن حضرت بردارند عمل صالح انجام مي دهند.

خلاصه كلام اين كه فلسفه سياسي شيعه را در فلسفهء غيبت مهدي موعود (عج ) مي توان يافت و با انتظار سازنده و مثبت مي توان زمينه ظهور آن حضرت را فراهم نمود.() برخي از منابع جهت شناخت امام زمان (عج ) به حضور شما(پـاورقي 4.استاد شهيد مرتضي مطهري , قيام انقلاب مهدي (عج ) از ديدگاه فلسفه تاريخ .

معرفي مي شود:

1ـ قيام و انقلاب اثر استاد شهيد مطهري

2ـ مهدي موعود (ترجمه 13بحارالانوار) ترجمه علي داوني

3ـ خورشيد مغرب اثر محمد رضا حكيمي

4ـ عصر زندگي نوشته محمد حكيمي

5ـ تاريخ عصر غيبت مركز جهاني علوم اسلامي

6ـ منتخب الاثر تأليف آيت الله صافي گلپايگاني