بازگشت

گروه: مهدويت
 
 
مرکز پاسخگو:دفتر تبليغات اسلامي
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:راجع به توقيع مارك حضرت مهدي 7به علي بن محمد سمري و همين طور راجع به تأييد كتاب كافي از طرف آن حضرت توضيح دهيد.


جواب:

توقيع مبارك حضرت مهدي 7به علي بن محمد سمري , آخرين سفير خود را شيخ طوسي در كتاب () و شيخ صدوق در كتاب روايت كرده اند. چون وفات شيخ ابوالحسن علي بن محمد سمري (پـاورقي 3.شيخ طوسي , كتاب الغيبة, ص 242 كمال الدين , ج 2 ص 516

نزديك شد, توقيعي بيرون آمد به اين مضمون :



كساني از شيعيان من ادعاي مشاهدهء مرا خواهند كرد. آگاه باشيد هر كس پيش از خروج سفياني و رسيدن صيحه ءآسماني , ادعاي مشاهده نمايد, كذّاب و دروغگو خواهد بود>.

شش روز بعد از اين توقيع علي بن محمد سمري در سال 329هجري وفات يافت .

يكي از كتاب هاي معروف روايي , كتاب كافي است , كه مؤلد آن محمد بن يعقوب كليني , متوفاي 328يا 329ست . وي اين كتاب را به درخواست بعضي از شيعيان نوشته است . وي از بزرگ ترين علما و فقهاي عصر خويش بودكه شاگردان فراواني در درس او حاضر مي شدند. او رياست علماي اماميه در ايام مقتدر عباسي را بر عهده داشت وزمان نوّاب خاص حضرت مهدي 7را درك كرد. بعضي از علما گفته اند: اين كتاب بر حضرت مهدي 7عرضه شده و امام 7آن را نيكو شمرده و فرموده است : .()

(پـاورقي 1.مقدمهء اصول كافي به نقل از روضات الجنّات , ص 553 به نقل از منية المرتاد.

اما در مورد سفارش حضرت مهدي 7راجع به فقها و ولايت آنان در توقيعي كه به جناب محمد بن عثمان عمري , ناپب خاص ديگرش ارسال شد, چنين آمده است :



حوادثي كه براي شما مسلمانان پيش مي آيد, به راويان احاديث (فقها) مراجعه كنيد. آنان بر شما حجّت الهي هستدن ومن بر آنان حجّت هستم >.

از مجموعهء آن چه ذكر شد, به اين نتايج مي رسيم :

1 توقيع شريف حضرت به علي بن محمد سمري , منقول از كتاب الغيبة شيخ طوسي و كتاب كمال الدين شيخ مفيد نقل شده و مرحوم شيح عباس قمي در منتهي الآمال آورده است .

2 كساني كه ادعاي رؤيت حضرت را مي كنند, كذّاب و دروغگو هستند, همان طور كه در اين توقيع آمده بود. درتوقيع ديگري به محمد بن عثمان عمري آمده است :

دروغ مي گويند>.

البته ممكن است كساني آن حضرت را ببينند, ولي او را نشناسند و بعد متوجه شوند يا حدس بزنند كه حضرت مهدي 7بوده است .

3 ولايت فقيهان به صورت عالم از طرف آن حضرت در توقيع محمد بن عثمان عمري و در روايات ديگر ازديگر امامان وارد شده است , مانند روايت عمر بن حنظله از امام صادق 7كه در آن به ولايت فقيه در امر قضاوت وغير آن اشاره , بلكه تصريح دارد:

دادم . حكم آنان مانند حكم ما است و كسي كه حكم آنان را قبول نكند و ردّ كند, در حد شرك به خدا است >.

پيامبر6سه مرتبه فرمود: . گفتند: خلفا و جانشينان تو كيانند؟ فرمود: .()

(پـاورقي 2.همان , ص 101

غير از روايات , از نظر عقلي نيز واضح است حاكم مسلمانان بايد شخصي باشد كه اسلام را خوب مي شناسد واحكام الهي را با بصيرت كامل مي داند.