بازگشت

گروه: مهدويت
 
 
مرکز پاسخگو:دفتر تبليغات اسلامي
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:امام زمان(ع) چند سال سن دارد؟


جواب:

برخي از مورخان عقيده دارند كه امام زمان(ع) در نيمه شعبان 255 ه' ق در سامرا متولد شده است.(1) برخي ديگر باور دارند كه آن حضرت در نيمه شعبان 256 ه' ق متولد شده است.(2) هم اكنون كه سال 1423 ه' ق است؛ از عمر آن حضرت 1232 سال گذشته است. با توجه بر اين كه مدت عمر آن حضرت در آينده مشخص نيست نميتوان مدت معيني را براي عمر آن حضرت بيان كرد.

يكي از پرسشهاي مهم درباره امام زمان(ع) طولاني بودن عمر آن حضرت است كه اصولا طولاني بودن عمر امام زمان را علم تأييد ميكند و چگونه امكان دارد يك انسان عمر طولاني داشته باشد كه معمولا اين گونه عمرهاي طولاني با علم همخواني ندارد در جواب اين پرسش ميتوان گفت: عمر طولاني بستگي به شناخت فورمول حيات دارد و حيات نيز پديده ناشناخته بوده وعلم و خرد از شناخت آن عاجز است.

علم به گونهاي دقيق نميتواند مدت مشخصي را براي عمر بيان كند، خيلي از انسانها بودهاند كه طولاني شدن عمر آنها معمولا با مسائل علمي همسويي نداشته است؛ مثلا حضرت نوح(ع) 950 سال عمر كرد و يا حضرت خضر كه عمر طولاني داشته است. از سويي ديگر وجود استثناها در هر امري ار جمله امور طبيعي امكانپذير است و عمر طولاني امام زمان(ع) نيز از امور استثنايي است. از سوي ديگر چه استبعادي دارد كه در عالم انسان هم براي نگهداري يك انسان و حجت خداوند، به عنوان ذخيره و پشتوانه اجراي عدالت و نفي ستم قائل به استثنا شويم و او را موجودي فراتر از عوامل طبيعي و اسباب و علل ظاهري بدانيم و طولاني شدن عمر امام زمان(ع) را خارق عادت بدانيم. (3) علامه طباطبايي مينويسد: نوع زندگاني امام غائب را به طريق خرق عادت (ميتوان پذيرفت)، البته خرق عادت غير از محال است و از راه علم، هرگز نميتوان خرق عادت را نفي كرد. زيرا هرگز نميتوان اثبات كرد كه اسباب و عواملي كه در جهان كار ميكنند، تنها همانها هستند كه ما آنها را ديدهايم و ميشناسيم و ديگر اسبابي كه ما از آنها خبر نداريم از اين روي، ممكن است در فردي و يا افرادي از بشر، اسباب و عوامل به وجود آيد كه عمري بسيار طولاني، هزار يا چندين هزار ساله براي ايشان تأمين نمايد.(4)

در يكي از مجلات با توجه به عمر طولاني حضرت نوح و خضر(ع) آمده است:با توجه به اين نمونهها است كه ميتوان برخورداري حجت خدا را از عمر طولاني پذيرفت و دليل امكان آن را وجود انسانهاي دراز عمر در تاريخ دانست كه تا هزاران سال گفته شده است. از همه اينها گذشته، اگر از زاويه ايمان به غيب، به اين پديده بنگريم، پاسخ همه اعتراضها و اشكالها داده ميشود و نيازي به فلسفه بافي و ارائه شواهد ديگر نيست. تأثيرگذاري علل و عوامل طبيعي، به دست خداوند است. و او است كه اگر بخواهد شيشه را در بغل سنگ نگه ميدارد، چگونهاز حفاظت وجود نازنين حجت خدا و ذخيره عالم آفرينش ناتوان است.

كريمي كه جهان پاينده دارد

تواند حجتي را زنده دارد(5)



پي نوشتها:

1 - شيخ مفيد، ارشاد ص 346، فتال نيشابوري، روضة الواعظين، ص 292، اصول كافي، ج 1، ص 514، شيخ طوسي، الغيبة، ص 141 و طبرسي اعلام الوري، ص 418.

2 - كمال الدين، ص 432.

3 - مجله حوزه، ويژه امام زمان، ص 46.

4 - شيعه در اسلام، ص 151.

5 - مجلد حوزه، ويژه امام زمان(ع)، ص 48.