بازگشت

گروه: ويژگي هاي حکومت
 
 
مرکز پاسخگو:پاسخگوئي به سؤالات ديني آستان قدس رضوي
موضوع اصلي:ائمه
موضوع فرعي:امام هر زمان
سؤال:برطبق حديثي از پيامبر «صلي الله عليه واله » كه فرموده اند { من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميته جاهليت } بسياري از علماي شيعه توانسته اند هم حقانيت امير المؤمنين « عليه السلام » را اثبات نمايند و هم وجود مقدس آقا امام زمان , حال در روايت آمده كه بعد از ظهور آقا امام زمان و حكومت برزمين به دست پيرزني شهيد مي شوند, پس بعد از اين ماجرا تكليف اين حديث بسيار مهم و متواتر چيست ؟
جواب:

معناي حديث فوق اين است كه انسان بايد امام « عليه السلام » را « مفترض الطاعه» بداند يعني : اطاعتش را واجب بداند در جميع ابعاد وگرنه اسم و شخص را كه كافر هم مي تواند بداند واين تحقق نمي يابد مگر اينكه امام سابق و نَصَب او را به نص از امام سابق بشناسد و اگر به يكي از ائمه معرفت نباشد , معرفت او كامل نيست .
بنابراين خود اين سئوال اولا: به وسيله خود حضرت ولي عصر «عج » پاسخ صريح داده ميشود . و خيلي دور از ذهن و اشتباه ايست كه فرض كنيم امام «عليه السلام» خودش محيط به علمي امامت خويش باشد ولي نداند بعد از شهادت خود چه كسي را براي شيعيان تعريف كند .
ثانيا: برطبق آيات قرآن و نيز تأويل آن در احاديث كاملا صحيح , موضوعي وجود دارد بنام «رجعت» حتي در زيارت جامعه همه بوضوح به آن بر مي خوريم : آيه 82 سوره نمل اشاره به «رجعت» دارد {يوم نحشر من كل امه فوجا... } فردي به امام صادق « عليه السلام » عر ض كرد مردم گمان ميكنند مراد از اين آيه قيامت است . حضرت فرمودند: «آيا روز قيامت خدا از هر اُمتي گروهي را محشور مي سازد و بقيه را رها مي سازد ؟ خير اين زمان « رجعت» ما واقع خواهد شد. آيه اي كه دال برقيامت است مثل اين است : { و حشرنا هم فلم نغادر منهم احدا }( كهف 47 )
مأمون از امام رضا « عليه السلام » پرسيد اي ابو الحسن در باره «رجعت» چه مي گويي ؟ حضرت فرمودند : مسأله اي ايست حق كه در امتهاي پيشين هم اتفاق افتاده و قرآن درباره آن سخن ميگويد. (بحار ,ج 53,ص 59)
آري بنابر اين روايات و تأويلات قرآن اياب و« رجعت» بازگشت گروهي از مردم است از عالم برزخ به دنيا چنانكه حضرت عيسي «عليه السلام » مرده را زنده مي كرد و براي همه از تعجب ساقط شد الا اينكه دانستند به امر خدا معجزه شدني است و چنانكه حضرت ابراهيم «عليه السلام » درباره جمع شدن اجساد مردگان عملا به يقين رسيده و چنانكه اصحاب كهف بعد از سيصد سال خواب بيدرا شدند . هيچيك را نمي توان توجيه دنيوي كرد ولي فقط حقايقي است كه اتفاق افتاده و شدني است بعد از شهادت حضرت امام مهدي «عليه السلام » اول امام حسين «عليه السلام » بعد حضرت امير المومنين « عليه السلام » بعد از رسول خدا « صلي الله عليه واله » و بعد باقي ائمه « عليهم السلام » رجوع مي نمايند . اين مسئله رجعت به نقل از كتاب الانوار النعانيه سيد نعمت الله جزايري موجود است البته رجعت از عقايد خاص علوي است و غير از شيعه به آن اعتقاد ندارند چه كه اصلا اهل اقامت نبوده اند كه به آن قائل باشند - در آيه 11 سوره مؤمن آمده است كه گروهي مي گويند : خدايا ما را دوباره ميراندي و دوباره زنده كردي حضرت باقر « عليه السلام » مي فرمايد : اين سخن خداي تعالي مخصوص اقوامي است كه پس از مرگشان در «رجعت» واقع مي شوند مي توانيد به كتاب امام مهدي «عج » از ولادت تا ظهور , سيد محمد كاظم قزويني و نيز كتاب در محضر علامه طباطبائي پرسشهاوپاسخها مراجعه كنيد .