بازگشت

گروه: غيبت
 
 
مرکز پاسخگو:دفتر تبليغات اسلامي
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:چرا مدت غيبت صغراي امام زمان (عج ) نسبت به غيبت كبرا كم تر بود؟


جواب:

برادر گرامي جناب آقاي عباس نظري , با سلام و احترام و ابراز تشكر از اين كه پرسش هاي خود را با مادرميان گذاشته ايد اينك پاسخ به سؤالات در مورد غيبت امام زمان (عج ):

چون غيبت كامل و تام , غيبت كبرا است و غيبت صغرا حالت مقدّمي و گذري دارد, آن چه كه از پيش در موردغيبت امام ثاني عشر خبر داده شده بود, عمدتاً غيبت كبرا بود, چون كه در اين دوره است كه امام مهدي (عج ) به كلي از ديده ها پنهان است در دورهء غيبت صغرا وكيلان و نائبان حضرت مي توانستند با ايشان ملاقات نمايند,حتي با واسطه كارگزاران حضرت در سازمان مخفي وكالت , برخي از شيعيان به حضور حضرت امام مهدي (عج ) مشرف مي شدند. تا به ولادت , امامت و حقانيت امام بيش تر ايمان آورند و شيعيان با ايمان مستحكم در دورهء غيبت كبرا قدم بگذارند. اصولاً همان گونه كه از نام اين دو غيبت برمي آيد, صغرا به معناي زمان كوتاه و كبرا به معناي زمان طولاني است و نام صغرا و كبرا بر اين دو نوع غيبت با توجه به همين مسئله (زمان كوتاه و طولاني ) اطلاق شده است و معنا نداشت كه صغرا, طولاني شود و كبرا, كوتاه باشد. اما در توضيح مقدمه بودن غيبت صغري براي كبرا قدري به گذشته برگرديم از زمان پيامبر(ص ) به بعد تا زمان امام حسن عسكري (ص ) هر يك از سيزده گوهر عصمت و طهارت در مورد غيبت امام ثاني عشر بستر سازي نمودند.شيخ طوسي در اين باره مي گويد: . (1

اين زمينه سازي براي ورود شيعه به عصر غيبت در زمان دو امام هادي و عسكري (ع ) تقويت شد تا جايي كه امام هادي (ص ) ارتباط مستقيم خويش را با بسياري قطع كرد و يا كاهش داد و امام عسكري (ص ) از پس پرده باخواص و ديگران سخن مي گفت .(2 چون كه احتجاب و غيبت ناگهاني امام معصوم (ص ) مي توانست وضع دشوار و غير قابل تحملي را براي شيعه پديد آورد, مي بايست شيعه از پيش آمادگي پذيرش اين زمان را كسب نمايد.

كاهش ارتباط مستقيم دو امام هادي و عسكري (ع ) با شيعيان , نيز سازمان دهي و تقويت سازمان وكالت (سازماني مخفي كه از زمان امام صادق (ص ) پايه گذاري شر و تا پايان دورهء غيبت صغرا فعاليت داشت ) بستر راآماده مي كند تا شيعه در مواجهه با پديدهء غيبت امام ثاني عشر به گمراهي و اعوجاج نغلتند, و اگر مشكلي پيش آيد, با سازمان مخفي وكالت مرتفع گردد. با اين همه تلاش , در آغاز غيبت صغرا مشكلاتي براي شيعيان پديدآمد. وجود دورهء غيبت كه نوعي حالت برزخي و بينابين بودن دارد, اين اعوجاج ها را زدود. در آغاز غيبت صغرابا تلاش هاي صادقانه و خالصانهء كارگزاران امام مهدي (عج ) در سازمان وكالت , تمامي شك و شبهه شيعيان دربارهء ولادت و امامت امام مهدي (عج ) مرتفع شد. اين ها از آثار درخشان غيبت صغرا است . بنابراين غيبت صغرا مقدمه و زمينه ساز غيبت معهود الهي است يعني غيبتي كه ديگر امام مهدي (عج ) از ديده ها به كلي پنهان مي شود و شيعه در آزمايش بزرگ قرار مي گيرد و مدام در حالت انتظار و آمادگي براي ياري دولت عدل مهدوي به سر مي برد.

غيبتي كه به صورت كامل و تمام براي امام مهدي (عج ) خدا مقدّر نموده , غيبت كبرا است . ليكن به جهت كاسته شدن مشكلات , غيبت صغرا به عنوان مقدمه قرار گرفته بود. بدين جهت است كه زمان غيبت صغرا محدود وكوتاه بود. براي آگاهي بيش تر مي توانيد به كتاب تاريخ عصر غيبت , نگاهي تحليلي به عصر غيبت امام دوازدهم (عج ) مؤلفان پور سيد آقايي , جباري , عاشوري و حكيم رجوع نماييد.