بازگشت

گروه: غيبت
 
 
مرکز پاسخگو:دفتر تبليغات اسلامي
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:حكمت غيبت امام زمان(ع) چيست؟


جواب:

علت غيبت حضرت ولي عصر(عج) يكي از رازهاي الهي بوده و ممكن است ما نتوانيم به كنه آن آگاه شويم و حكمت آن پس از ظهور روشن گردد. امام صادق(ع) فرمود: صاحب الامر غيبتي دارد كه تخلف ناپذير است، اجازه نداريم علت آن را بيان كنيم. حكمت غيبت او همان حكمتي است كه در غيبت حجت هاي پيشن وجود داشته و پس از ظهور روشن خواهد شد، چنان كه حكمت كارهاي خضر از شكستن كشتي و كشتن پسر بچه و برپا داشتن ديوار شكسته، وقتي براي موسي روشن شد كه آن دو خواستند از هم جدا شوند،1[1] غيبت سرّي از اسرار الهي است.2[2]

پس غيبت امام زمان(عج) از امور الهي است و ممكن است رمز اصلي آن تا پيش از ظهور آن وجود مقدس و نوراني براي بشريت روشن نگردد.

در عين حال مي توان فلسفة غيبت را در حد فكر بشري فهميد و آن اين كه: اين آخرين حجت معصوم الهي براي تحقق بخشيدن به آرماني بزرگ (گسترش عدل كلي و به اهتزاز در آوردن پرچم توحيد در جهان) در نظر گرفته شده است، و اين آرمان نياز به گذشت زمان و شكوفايي عقل و دانش بشر و آمادگي روحي و عقيدگي بشريت دارد، تا جهان به استقبال موكب آن امام عدل و آزادي رود. طبيعي است كه چنان چه آن حضرت بيش از فراهم شدن مقدمات، در ميان مردم ظاهر شود، سرنوشتي (شهادت) چونان ديگر حجت هاي الهي يافته و قبل از تحقيق آن ارمان بزرگ، ديده از جهان فرو خواهد بست. به اين حكمت در روايات اشاره شده است. امام باقر(ع) فرمود: براي حضرت قائم(غيبتي است قبل از ظهور، براي جلوگيري از كشته شدن.[3]

در برخي از روايات، مسئلة امتحان خلق مطرح شده است، بدين معني كه مردم در عصر غيبت در بوتة آزمايش الهي قرار مي گيرند و مراتب و استواري آنان در ايمان و اعتقاد سنجيده ميشود.[4]

[1]ماجرايموسي و خضر را در آيات 66 تا 82 سورة كهف مطالعه فرماييد

[2]شيخ صدوق، كمال الدين، ج 2، ص 158.

[3]همان، باب 14، حديث 8.

[4]جعفر سبحاني، منشور عقايد اماميه، ص 179.