بازگشت

گروه: غيبت
 
 
مرکز پاسخگو:تبيان
موضوع اصلي:امام زمان (ع)
موضوع فرعي:قبول كردن غيبت امام زمان (ع) بدون دليل
سؤال:با اينكه اسلام انسان را به تحقيق در مسائل رهنمون ساخته چرا خواسته شده بدون دليل غيبت امام زمان را قبول گردد؟

جواب:

اسلام افراد را به تحقيق در مسائل ترغيب نموده ولي اين در مسائلي است كه خارج از قلمرو فكر و انديشه انسان نباشد اما برخي از مسائل كه ممكن است فكر انسان دستخوش انحراف واقع شود تفكر در آنها را جلوگيري كرده است مثلاً در برخي روايات از انديشيدن درباره مسائل قضا و قدر جلوگيري شده و همچنين درباره برخي ديگر از مسائل مانند انديشيدن در ذات خداوند بنابراين چنين نيست كه انديشيدن در هر مسئله بدون استثناء از ناحيه اسلام مورد تشويق و ترغيب باشد.
ثانياً: آن چه در درس آمده اين است كه جستجو كردن در علت غيبت امام زمان(عج) لزومي ندارد و ندانستن فلسفه غيبت امام زياني به وجود نمي آورد و اين مانند اعتقاد به اصل وجود امام زمان و اصل غيبت آن حضرت نيست كه لازم باشد زيرا پس از اينكه حكمت خداوند براساس دليل براي ما روشن گشت و دانستيم اما غايب است مي دانيم غيبت امام زمان داراي حكمتي است اما حكمت آن چيست مانند بسياري از فلسفه احكام براي ما مجهول است بنابراين بيان شده است كه بدون دليل غيبت امام زمان را قبول كنيم بلكه آنچه بيان شده است اين است كه دانستن فلسفه غيبت لازم نيست.
 
(بخش پاسخ به سؤالات )