جواب:
اصولاً بايد توجه داشت كه اگر در موضوع غيبت اينگونه نقاط مكتوم بماند ايجاد شك و شبههاي نمينمايد، چنانچه روشن شدن آن نيز در ثبوت و اثبات اصل غيبت مداخلهاي ندارد و وقتي غيبت شخص امام(ع) و مخفي بودن ايشان معقول و منطقي باشد (چنانكه هست و به آن ايمان داريم) مخفي بودن اين خصوصيات به طريق اولي معقول و منطقي خواهد بود و جهل به اينگونه امور دليل بر هيچ مطلبي نخواهد شد. امام(ع) در غيبت كبري در مكان خاصي و در شهر معيني استقرار دايم ندارند كه از آن مكان و آن شهر خارج نگردند و به محل ديگر تشريف نبرند بلكه براي انجام وظايف و تكاليفي به مسافرت و سير و حركت، انتقال از مكاني به مكان ديگر، ميپردازند؛ و در اماكن مختلف بر حسب بعضي از حكايات، زيارت شدهاند و از جمله شهرهائي كه مسلم به مقدم مباركشان مزين شده است مدينه طيبه، مكه معظمه، نجف اشرف، كوفه، كربلا، كاظمين، سامرا، مشهد، قم و بغداد است، و مقامات و اماكني كه آن حضرت در آن اماكن تشريف فرما شدهاند متعدد است مانند مسجد جمكران قم، مسجد كوفه، مسجد سهله مقام حضرت صاحب الامر در وادي السلام نجف و در حِلّه. و بعيد نيست كه اقامتگاه اصلي ايشان يا اماكني كه بيشتر آمد و شدشان در آنجاها است مكه معظمه و مدينه طيبه و عتبات مقدسه باشد.
|