جواب:
اگر چه فلسفه و صحت و فائده غيبت، به هر يك از دو نحو (غايب شدن جسم و ناشناس بودن) حاصل ميشود و اين جهات كه امر امام(ع) مخفي باشد و كسي او را نشناسد، يا نتواند متعرض ايشان گردد و سائر هدفها و مقاصدي كه در غيبت آن حضرت است، در هر دو حال حاصل است؛ اما از جمع بين روايات و حكايات تشرف افراد به خدمت آن حضرت و استفادة تفسير بعضي از آنها از برخي ديگر، دانسته ميشود كه غيبت آن حضرت به هر دو شكل (نا پيدا شدن و ناشناس بودن) وقوع دارد. و بلكه گاهي در زمان واحد هر دو شكل واقع شده است؛ يك نفر ايشان را ديده و نشناخته و ديگري در همان حال، اصلاً آن حضرت را نديده است. چنانكه پيغمبر اكرم(ص) را در بعضي از وقايع بعضي ميديدند و بعضي نميديدند.
|