جواب:
اولاً اعتقاد به امامت از ديد اسلام پس از اعتقاد به علم گسترده و غير محدود حكمت خداوند است و خداوند براساس حكمتي كه دارد امام زمان ( عج ) را زنده نگاه داشته است هر موقع صلاح بداند وي را ظاهر مي سازد و حكومت عدل جهاني را به دست وي در جهان مستقر مي سازد ثانياً اگر ظهور مصلح به گونه اي ديگر انجام شود چون ما احاطه در راه به كمت و مصلحت الهي نداريم باز ممكن است گفته شود چرا به اين گونه است به صورت ديگري نيست . ثانياً : امام ( عج ) تنها براي اين زنده نيست كه زماني خداوند وي را ظاهر سازد و جهان را پر عدل و داد كند بل كه در حال حاضر ( حال غيبت ) نيز امام نقش بزرگي را در جهان از نظر تكويني از نظر تربيتها معنوي نسبت به افراد مستعد و لايق به عهده دارد چه اينكه او واسطه ي فيض در جهان است و اگر گفته شود چرا خداوند با اين روش به افرادي كه منتظر فرصت هستند ميدان داده است يادآور مي شويم كه خداوند اين جهان را اصولاً وسيله ي تكامل و آزمايش انسانها قرار داده است و تكامل انسانها از اين طريق به وجود مي آيد بنابراين غيبت امام ( عج ) چنانكه در احاديث آمده وسيله اي براي امتحان و آزمايش الهي مي باشد .
|