جواب:
پـس از اثـبـات وجـود مـقدس امام عصر (عج ), (با مراجعه به احاديثي كه شيعه و سني درباره آن حـضـرت روايت كرده اند, جاي هيچ گونه شك و شبه اي باقي نمي ماند) و باتوجه به اين كه افعال خـدا در نهايت استحكام و بر طبق مصالح و حكمتهاي واقعي صادر مي شود, در مي يابيم كه غيبت آن بزرگوار حتما غايت و حكمتي داشته است , گرچه تفصيل آن بر ما مجهول باشد.در احاديث ما سه حكمت براي امر غيبت بيان شده است :1- امتحان و آزمايش گروهي كه ايمان محكمي ندارند, تـا بـاطنشان ظاهر شود و كساني كه ايمان در اعماق دل آنان ريشه كرده , به واسطه انتظار فرج و صـبـر بـر شـدايـد وايـمـان بـه غيب ارزش و قدرشان معلوم مي گردد و به درجاتي از ثواب نايل مـي آيـنـد.امـام مـوسـي بـن جعفر(ع ) فرمود: هنگامي كه پنجمين فرزند هفتمين امام (ع ) غائب شـد,مواظب دين خود باشيد. مبادا كسي شما را از دين خود خارج سازد. پسرم , براي صاحب الامر (عـج ) نـاچـار غـيبتي خواهد بود, به طوري كه گروهي از مومنين از عقيده خودبرمي گردند و خـداونـد بـه وسـيـلـه امر غيبت بندگان خود را امتحان مي فرمايد . (1)2- دور ماندن از بيعت با سـتـمـكـاران , حسن بن فضان مي گويد: امام رضا(ع ) فرمود:گويا شيعيانم را مي بينم كه هنگام مرگ سومين فرزندم ( امام حسن عسكري (ع ) درجستجوي امام خود همه جا را مي گردند, اما او را نـمـي يابند. عرض كردم : چرا يا بن رسول اللّه ؟ فرمود: براي اينكه امامشان غائب مي شود . عرض كـردم چـرا غائب مي شود ؟فرمود: براي اينكه وقتي با شمشير قيام نمود, بيعت احدي برگردنش نـبـاشـد.(2)3- نـجـات از خـطر قتل , زراره مي گويد: امام صادق (ع ) فرمود: حضرت قائم (عج ) بـايـدغـائب شـود. عـرض كردم : چرا؟ فرمود: از بيم جان , و با دست به شكم خود اشاره فرمود.(3) (يعني چون شرايط ظهور فراهم نيست و او تنها ذخيره باقيمانده الهي است , حفظ جانش در واقع از نظر شخصي برايش مهم نيست , بلكه ذخيره الهي بوده وبقا و دوام وجود او جهت انجام امر الهي است ). سه حكمت مذكور در احاديث اهل بيت منصوص است .اصولا غيبت آن حضرت به فرمان الهي بوده اسـت و يـك امـر نـفـساني و رواني ( از آن دست اموري كه بر انسانهاي معمولي عارض مي شود ) نـمـي تـوانـد امام معصوم (ع ) را تحت تاثير قرار دهد, تا جايي كه بر فرماني بزرگ و الهي (چون امر غيبت و ظهور) تاثيرگذارد.
|