بازگشت

گروه: نشانه هاي ظهور
 
 
مرکز پاسخگو:مركز فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه ها
موضوع اصلي:كلام و دين پژوهي
موضوع فرعي:علائم ظهور-گسترش فساد-انتظار ظهور
سؤال:در زمان ظهور جهان بايد پر از ظلم شود و از طرفي ما بايد خود را اصلاح نمائيم آيا اين تناقض ندارد؟
جواب:

انتظار فرج حضرت حجت(ع) و آرزو و اميد و دل بستن به آينده دو گونه است. انتظاري كه سازنده و نگهدارنده و تعهد آور است نيرو آفرين و تحرك بخش است به گونه اي است كه مي تواند نوعي عبادت و حق پرستي شمرده شود. و انتظاري كه گناه است و ويرانگر است اسارت بخش و فلج كننده است و نوعي اباحيگري بايد محسوب گردد. اين دو نوع انتظار فرج حضرت ولي عصر(ع) معلول دو نوع برداشت از ظهور حضرت مهدي(ع) است. انتظار ويرانگر: كه برداشت قشري از مردم از مهدويت و قيام و انقلاب مهدي موعود اين است كه صرفاً ماهيت انفجاري دارد فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ظلمها و تبعيضها و اختناقها و حق كشي ها و تباهيها ناشي مي شود، نوعي سامان يافتن است كه معلول پرشان شدن است. در اين نوع انتظار فرج حضرت مهدي(ع) كه منجر به تعطيل حدود و مقرّرات اسلامي شود به هيچ وجه با موازين اسلامي و قرآني وفق نمي دهد. و اين انتظار ويرانگر مقبول نيست. 2. انتظار سازنده: عدّه اي از آيات قرآن كريم استفاده مي شود كه ظهور حضرت مهدي(ع) حلقه اي است از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل كه به پيروزي اهل حق منتهي مي شود در اين نوع انتظار هر فرد بايد هم خودش صالح باشد و هم زمينه اصلاح را در حد توان فراهم نمايد. {A{/Bوَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي اَلزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ اَلذِّكْرِ أَنَّ اَلْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ اَلصَّالِحُونَ {w1-13w}{I21:105I}/}A}، {V(سوره انبياء/105)V}. بنابراين انتظار ظهور مهدي(ع) بدين معنا نيست كه احكام و حدود اسلامي تعطيل بشود و ظلم رواج داشته باشد تا حضرت تشريف بياورند بلكه انتظار مثبت و سازنده لازم است كه زمينه را براي ظهور آنحضرت فراهم مي كند. براي آگاهي بيشتر ر.ك: 1. قيام و انقلاب مهدي(ع)/استاد شهيد مرتضي مطهري. 2. امام مهدي و منتظران/محمدحسين صفارزاده. رواياتي كه خبر از پر شدن جهان از ظلم در دوران ظهور مي دهد بيانگر اين حقيقت است كه شرايط جهان در دوران غيبت چنين است و ما موظف به ايجاد اين شرايط نيستيم. بلكه ما موظف به اصلاح و آماده سازي خود هستيم هر چند در دوران ظهور وضعيت دنيا اينگونه است كه ظلم و بيداد جهان را فراگرفته است. ناگفته معلوم است كه معناي فراگيري ظلم و جور اين نيست كه همه انسانها ظالم هستند در تعابير عرفي هم بسيار رايج است كه حكم مربوط به غالب موارد را به كل افراد نسبت مي دهيم مضافاً به اين كه اساساً ظلم مورد نظر در روايات ظهور شايد، ظلم و ستم حكومت ها باشد نه افراد چرا كه با توجه به ساير روايات در دوران ظهور انسان هاي زيادي انتظار ظهور منجي را مي كشند و جهان تشنه نجات دهنده است.