جواب:
بايد توجه داشت كه اصل وجود امامت از ضروريات نظام احسن است كه اگر حجة وجود نداشته باشد زمين اهلش را فرو مي برد . اما غيبت امام زمان ( عج ) گر چه در پرتو عضو را يشان مسلمين بهره مندتر بودند اما اصل غيبت و فلسفه آن خالي از حكمت و مصالحي نيست چنانچه كه راجع به خود غيبت احاديثي وارد شده است از ائمه معصومين كه فرمودند حكمت غيبت بعد از ظهور امام زمان ( عج ) معلوم خواهد شد هم چنان كه حكمت سوراخ كردن كشتي بدست حضرت خضر ( عج ) بعد از فراغت از موسي ( عليه السلام ) روشن شد . اما در مجموع احاديث وارده سه فايده براي غيبت آن بزرگوار ذكر شده است: فائده اول : امتحان و آزمايش گروهي كه ايمان محكمي ندارند باطنشان ظاهر شود و كسانيكه ايمان در اعماق دلشان ريشه كرده است بواسطه انتظار فرج و صبر بر شدائد و ايمان به غيبت ارزش آنها معلوم خواهد شد . {P - بحا الانوار ، ج 52 ، ص 91 ؛ اثبات الهداة ، ج 6 ، ص 438 . P} فائده دوم : بوسيله غيبت امام زمان ( عج ) از بيعت با ستمكاران محفوظ مي ماند بطوري كه بيعت هيچ ستمكاري برگردن ايشان نيست . {P - بحار الانوار ، ج 51 ، ص 152 ؛ اثبات الهداة ، ج 6 ص 436 . P} فائده سوم : بوسيله غيبت از كشته شدن محفوظ مي مانند . {P - اثبات الهداة ، ج 6 ، ص 437 . P} البته هم چنان كه ذكر شد فائده و حكمت غيبت نيست منوط به اين سه قسم مي باشد بلكه واقعاً حكمت خداوند به غيبت نطق گرفته است و هيچ كاري از كارهاي پروردگار بدون استحكام و بدون مصالح و فائده صادر نمي شود . كه تمام اينها انشاء الله بعد از ظهور آن بزرگوار معلوم خواهد شد .
|