جواب:
باقي ماندن حضرت بقيةاله ( عليه السلام ) در پس پرده ي غيبت روي علل و مصالحي است چون طبق ادله و براهمين محكم ما عقيده داريم كه خداي متعال عالم علي الاطلاق و حكيم است و هيچ كاري را بدون مصلحت انجام نمي دهد ولي از آنجايي كه مجهولات بشر فراوان بوده و هست و به قول قرآن كريم : « و ا اوتيتم من العلم الاقيلاً ؛ از علم و دانش جز بهره ي اندكي به شما داده نشده است » در بسياري از موارد فلسفه و مصالح احكام و پيش آمدها براي بشر نيز مجهول مي ماند البته راه نيافتن بشر به تمام مصالح و حكمت ها به وجود و هستي آنها ضرري نمي رساند . در حديث از امام صادق ( عليه السلام ) سؤال كردند كه حكمت غيبت دوازدهمين چانشين پيغمبر اسلام ( ص ) حضرت مهدي ( عليه السلام ) در آخرالزمان چيست ؟ چون روايات غيبت كبري را در آخرالزمان از قول پيغمبر ( ص ) زياد شنيده بودند آن حضرت فرمود وجه حكمت و فلسفه ي غيبت آن حضرت مكشوف نمي شود مگر بعد از ظهور او و ما هم مجاز نيستيم كه آن راز را بيان كنيم . اين امري است از امر خدا و سري است از اسرار او . بنابراين چون خداوند حكيم است پس افعال او همه از روي حكمت است اگر چه وجه آن بر ما مكشوف نباشد .
|