| جواب: 
 اولا - مضمون اين حديث , بگونه اي در قرآن وارد شده است , آنجا كه خداوند متعال ,وجود پيامبر  را مانع از نزول عذاب معرفي مي كند و مي فرمايد : و ما كان اللّه ليعذبهم و انت فيهم .  (1) خداوند آنان را عذاب نمي كند , در حالي كه تو ( اي پيامبر ) در ميان آنان قرارداري .  در ايـن آيـه , وجـود پـيامبر , اماني براي مردم شمرده شده و وجود حجت خدا مانع ازنزول عذاب  معرفي گرديده است .  مضمون اين آيه با حديث پيش تقريبا يكسان است .  امـيرمومنان عليه السلام در نهج البلاغه از آيه ياد شده , همين نكته را استفاده كرده و مي فرمايد :  كـان فـي الارض امـانان من عذاب اللّه و قد رفع احدهما فدونكم الاخر فتمسكوا به اماالامان الذي  رفع فهو رسول اللّه و اما الامان الباقي فالاستغفار قال اللّه تعالي وما كان اللّه ليعذبهم و انت فيهم و  ما كان اللّه معذبهم و هم يستغفرون (2) .  در روي زمين , دو وسيله ايمني بخش از نزول عذاب الهي وجود داشت .  يكي برداشته شد و ديگري در اختيار شما هست , پس به آن چنگ زنيد .  امـانـي كه برداشته شد آن وجود رسول خدا بود , و اماني كه در اختيار هست طلب آمرزش از خدا  است .  خدامي فرمايد : هرگز خدا آنان را عذاب نمي كند در حالي كه تو ( پيامبر ) در ميان آنان هستي .  و خدا آنان را عذاب نمي كند , در حالي كه طلب آمرزش مي كنند .  ثانيا : هرگاه بدانيم كه مقصود از حجت - به تعبير بعضي افراد - انسان كامل است , يعني حديث  روشن و واضح خواهد بود .  توضيح اينكه : آفرينش جهان بي هدف نيست .  و هـدف از آفـريـنـش آن , تـربيت انسان درمسير كمال است كه از طريق معرفت و كسب فضائل  اخلاقي به مقام رفيع انساني برسد .  اگر ديگر انسانها از فيض حيات بهره مند مي شوند , به خاطر همين انسان كامل است كه اين جهان  براي او در حال گردش و تحرك است .  اگر روزي - به فرض محال - درميان جامعه بشري انسان كاملي وجود نداشت , قطعا بقاي انسان  در روي زمين بي هدف خواهد بود .  و ساحت مقدس خداي تعالي , از كارهاي غير حكيمانه پيراسته است .  بـاغـبـان بـه خـاطـر يك درخت نيرومند و تناور , باغچه بزرگي را آب مي دهد و در ضمن ,علف  هرزه ها نيز آب مي خورند .  اما اگر چنين درختي خشك شود , باغبان آب را قطع مي كند .  حـجـت خـدا در روي زمـيـن , همانند درخت برومند است كه به خاطر آن , ديگرانسانها به نوائي  مي رسند .  در مـناظره هشام بن حكم با عمرو بن عبيد - از بزرگان معتزله در زمان خود - ,امام عليه السلام  به قلب عالم خلقت تشبيه شده است .  بديهي است كه اگر قلب يك انسان از كار افتاد , از ديگر اعضاي بدن كاري ساخته نيست .  هـمـيـن تـشـبـيـه - كـه بـه فـرموده امام صادق عليه السلام , كلماتي از صحف ابراهيم و موسي  عليهماالسلام بود - بخوبي جايگاه امام عليه السلام در ميان مخلوقات را نشان مي دهد .  مشروح اين مناظره را علامه مجلسي - رضوان اللّه عليه - در بحار الانوار ج 23 ص 6 - 9 نقل كرده  است .
 
 
 |