جواب:
بايد توجه داشت كه اصل وجود امامت از ضروريات نظام احسن است كه اگر حجة وجود نداشته باشد زمين اهلش را فرو مي برد. اما غيبت امام زمان(عج) گر چه در پرتو عضو را يشان مسلمين بهره مندتر بودند اما اصل غيبت و فلسفه آن خالي از حكمت و مصالحي نيست چنانچه كه راجع به خود غيبت احاديثي وارد شده است از ائمه معصومين كه فرمودند حكمت غيبت بعد از ظهور امام زمان(عج) معلوم خواهد شد هم چنان كه حكمت سوراخ كردن كشتي بدست حضرت خضر(عج) بعد از فراغت از موسي(عليه السلام) روشن شد. اما در مجموع احاديث وارده سه فايده براي غيبت آن بزرگوار ذكر شده است: فائده اول: امتحان و آزمايش گروهي كه ايمان محكمي ندارند باطنشان ظاهر شود و كسانيكه ايمان در اعماق دلشان ريشه كرده است بواسطه انتظار فرج و صبر بر شدائد و ايمان به غيبت ارزش آنها معلوم خواهد شد(1). 1 - بحا الانوار، ج 52، ص 91 اثبات الهداة، ج 6، ص 438. 2 - بحار الانوار، ج 51، ص 152 اثبات الهداة، ج 6 ص 436. 3 - اثبات الهداة، ج 6، ص 437.
ـ35ـ پروردگار بدون استحكام و بدون مصالح و فائده صادر نمي شود. كه تمام اينها انشاء الله بعد از ظهور آن بزرگوار معلوم خواهد شد.   (بخش پاسخ به سؤالات )
|