بازگشت

گروه: خانواده حضرت
 
 
مرکز پاسخگو:مؤسسه پيوند با امام
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:چرا نبايد نام اصلي حضرت مهدي (عج) كه هم نام حضرت محمد (ص) است را به كار برد آيا داراي اشكال شرعي است؟


جواب:

مهدي (عج) از ذريه و خاندان پيامبر اسلام است همنام و هم كنيه پيامبر و شبيهترين به آن حضرت است، نام مقدس او محمد، كنيه اش ابوالقاسم و القابش مهدي، حجت، قائم، صاحب الزمان و... ميباشد.

لو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطول الله عزوجل ذلك اليوم حتي يبعث الله رجلا من ولدي اسمه اسمي و كنيته لحنيتي يملا الارض قسطاً وعدلاً كما مليت ظلماً و جوراً)

اگر از روزگار دنيا فقط يك روز باقي بمانده باشد خداوند بزرگ آن روز را طولاني ميگرداند تا در آن روز خداوند ظهور مردمي را مسجل سازد كه از خاندان من است نامش هم نام من، (محمد) و كنيه اش هم كنية من (ابولقاسم). تا عدل و داد در زمين بر قرار ساخته و ظلم و ستم را از بين ببرد.

به مقتضاي اخبار كثيره معتبره قريب به تواتر، به حسب معني حرمت بودن اين اسم مبارك است در مجالس و محافل تا ظهور با سرور آن حضرت. و اين حكم از حضايص آن حضرت است و مسلم در نزد قدماي اماميه از فقهاء و متكلمين و محدثين ميباشد. حتي آنكه شيخ اقدم، ابو محمد حسن بن موسي نوبختي از علماء غيبت صغري در كتاب فرق و مقالات در ذكر فرقة دوازدهم شيعه بعد از وفات امام حسن عسكري(ع) فرموده است كه: (ايشان امياميهاند) آنگاه مذهب و عقيدة ايشان را نقل ميكند ميفرمايد: لايجوز ذكر اسمه و لا السؤال عن مكانه حتي يؤمن بذلك

از اين كلام در اين مقام معلوم ميشود كه اين حكم از خصايص مذهب اماميه است و از احدي از ايشان خلافي نقل نشده. دليل سيد نعمت الله جزايري دربارة حرمت بردن نام مخصوص آن حضرت كه ايشان در شرح عيون الاخبار قول به حرمت را نسبت به اكثر علماء داده و دليل آن نيز اخبار معتبره كثيره است. كه ما در اينجا به دو نمونه از آن اشاره مينمائيم.

1ـ حديث سيزدهم از باب پنجم از نصوص خاصه كه شيخ جليل فضل بن شاذان در كتاب غيبت خود روايات كرده از جابر انصاري كه جندل بن جناده كه از يهوديان خيبر بود خدمت رسول اكرم (ص) رسيد و بعد از چند سؤال از اسامي و اوصياي آن جناب پرسيد يك يك را اسم بردند تا به نام امام حسن عسكري (ع) آنگاه فرمود: بعد از آن غايب گردد از مردمان امامي از ايشان. جندل گفت: يا رسول الله حسن از ايشان غايب گردد؟ فرمود: نه، وليكن پسر او، حجت غايب گردد و غيبتي طولاني. جندل گفت:نام او چه باشد؟ رسول خدا (ص) فرمود: نام برده نشود تا زماني كه خداوند او را ظاهر سازد.

2ـ حديث بيست و هفتم، آنجا كه از ابراهيم بن فارسي نيشابوري روايت كرده كه چون خدمت حسن عسكري (ع) رسيد و حضرت حجت (عج) در پهلوي پدر بزرگوارش نشسته بود و از ضمير او خبر داد پس از حالات آن جناب پرسيد. حضرت فرمود: او فرزند من و خليفه بعد از من است بعد از من. تا آن كه گفت از نام آن حضرت پرسيدم. فرمود: هم نام و هم كنيه پيامبر (ص) است و حلال نيست كسي را كه او را به نام او يا به كنيه او ذكر كند تا زماني كه ظاهر سازد.













منابع و مآخذ:

- امام مهدي و نوابع اربعه، مؤلف: حميد رضا كفاش

- نجم الثاقب، تأليف ثقه المحدثين ـ مرحوم حاج ميرزا حسين طبرسي نوري دره

- از فرمايشات پيامبر اكرم به نقل از سنن ترمذي