جواب:
روايات در مورد كيفيت آغاز نهضت ظهور و زمان آن با هم تفاوت دارد. ولي آنچه از مجموع روايات به دست ميآيد، چنين است كه حضرت بقيه الله نخست در ميان سي صد و سيزده تن از ياران خود ظهور ميكند آنگاه غروب روز نهم محرم يكيك ياران امام داخل مسجد الحرام در مكه شده و امام نهضت مقدس خود را بعد از نماز عشاءإ با ارسال پيام براي اهل مكه آغاز ميكند. سپس ياران او در آن شب بر حرم و شهر مكه مسلط ميگردند و روز دهم محرم امام پيام خود را متوجه جهانيان به زبان و لغت هر يك از ملل مينمايد. (1)
امام باقر در اين باره ميفرمايد: امام مهدي هنگام نماز عشاء ظهور ميكند در حالي كه پرچم رسول الله و پيراهن و شمشير او را با خود دارد، و داراي نشانهها و نور و بيان است. وقتي نماز عشاء را به جا آورد، با صداي بلند و رسا ميفرمايد: اي مردم خدا را به ياد شما ميآورم شما اينك در حضور خدا ايستادهايد ، او حجت خود را برگزيد و .... و كتاب آسماني را فرو فرستاد و شما را امر كرد كه چيزي را شريك او قرار ندهيد و اطاعت و فرمان برداري خدا و رسول او نماييد و زنده نگهداريد آنچه را قرآن زنده نگهداشته ... من شما را به خدا و رسولش و عمل به كتاب خدا و ترك باطل و احياء سنت او دعوت ميكنم سپس او به همراه سي صد و سيزده مرد به تعداد مردان جنگ بدر كه همچون ابر پاييزي پراكنده و در عين حال به هم متصلند و زاهدان شب و شيران روزند، بدون قرار قبلي ظهور ميكنند و خدا سرزمين حجاز را براي مهدي ميگشايد. وي هر كس از بني هاشم را كه در زندان به سر ميبرد آزاد ميسازد، آنگاه درخشهاي سپاه در كوفه فرود ميآيد و گروهي جهت بيعت به سوي مهدي روانه ميشوند آن حضرت لشكريان خود را به سراسر جهان روانه ميكند و ظلم و ظالمان را از ميان بر ميدارد و همه سرزمينها بواسته او به عدالت راستي و درستكاري در ميآيند. (2)
منظور از درخشهاي سياه در اين روايت لشكرياني هستند با پرچم هاي سياه كه بنا بر روايات از خراسان به سوي كوفه حركت مي كنند. و در انتظار ياري رساندن به امام (ع) هستند.
منابع و مآخذ:
1ـ عصر ظهور، علي كوراني، ص313
2ـ نسخه خطي ابن حماد، ص95، به نقل از عصر ظهور، صص316ـ317
|