بازگشت

گروه: ويژگي هاي حکومت
 
 
مرکز پاسخگو:مؤسسه پيوند با امام
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:در زندگي امروز ما براي كسب لذات معنوي بايد از يك سري لذات مادي و جسمي بگذريم، اگر اين امر لازمة وجود انسان است پس در دورة حكومت ولي عصر (عج) كه رفاه و آسايش هست چگونه لذات، لذات معنوي ميباشد؟


جواب:



خداوند هرگز بهرهگيري از مواهب زندگي را تحريم نكرده و داشتن اموال حلال و بهرهمندي از آنان را عيب نميشمارد دليل اين مدعا كلام قرآن است. قرآن ميفرمايد:

اي فرزندان آدم! زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد برداريد و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد كه خدا مسرفان را دوست ندارد (1) آنگاه با لحن تندتري در پاسخ آنان كه گمان ميكنند تحريم زينتها و پرهيز از غذاها و روزيهاي پاك و حلال نشانه زهد و پارسايي و مايه قرب به پروردگار است ميپردازد و ميفرمايد: اي پيامبر بگو چه كسي زينتهايي را كه خدا براي بندگانش آفريده و روزيهاي پاكيزه را تحريم كرده؟ بگو اينها در زندگاني دنيا از آن كساني است كه ايمان آوردهاند (هر چند ديگران نيز كه از شايستگي لازم برخوردار نيستند از آن بهرمند ميگردند) و در قيامت تماماً و به طور خالص براي مؤمنان خواهد بود... (2)

در استفاده از نعم الهي و بهرهمندي از لذات مشروع، و آنچه كه مورد نظر اسلام است، رعايت حد اعتدال و پرهيز از اسراف و تجمل پرستي و شكم بارگي است. اسلام استفاده از زيباييهاي طبيعت، لباسهاي زيبا و تناسب و به كار بردن عطر را نه تنها مجاز ميشمارد، و سفارش نيز ميكند.

امام حسن (ع) به هنگام نماز زيباترين لباس خود را ميپوشيد. در پاسخ كساني كه علت را سؤال كردند، فرمود: خداوند زيباست و زيبايي را دوست دارد، به همين جهت من لباس زيبا را براي راز و نياز با پروردگارم ميپوشم و هم او دستور داده است كه زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد برگيريد. (3)

البته اسلام زماني هم كه در جامعه افراد محروم و بينوا وجود داشته باشند، زينتهاي متعادل را نيز نهي ميكند.(4)

به طور كلي آنچه در اسلام مذموم است، دنيا پرستي و و لذات نامشروع و زياده طلبيهاي جنون آميز و غير منطقي است

كه گاه باعث ميگردد انسان براي دستيابي به امور مادي مرتكب اعمال خلاف شرع گردد، و يا به خاطر از دست دادن آنها دچار آ‎شفتگيهاي روحي شود، و يا در صورت برخورداري دچار طغيان و سركشي و غرور گردد.

از اينرو برخورداري از نعمات الهي و لذات مادي در عصر ولايت و حكومت حضرت ولي عصر (عج) با آن گستردگي و فراواني كه در روايات نقل گرديده، هيچ منافاتي با كسب معارف الهي و برخورداري از لذات معنوي در آن روزگار ندارد. زيرا لذات و نعمات مادي در صورتي كه با اسراف و طغيان و مفاخره همراه نباشد، خود پلي هستند براي شكوفايي عقلها و رشد و بالندگي خصلتهاي نيكو و فضايل انساني، آن گونه در آن عصر اتفاق خواهد افتاد.

امام باقر (ع) دربارة ويژگيهاي آن زمان ميفرمايد:

همين كه قائم قيام كند ثروت را مساوي تقسيم و عدالت را بين توده مردم اجرا ميكند. (5)

...... بركات از آسمان بر زمين فرو ميريزد و زمين بهترين حاصل خود را برون ميدهد، درختان تمام ميوه خود را ميآورند، محيط زمين سر سبز و خرم و عطر آگين ميشود. (6)

مردم در حمايت قائم قرار ميگيرند و عقلهايشان شكوفا و خصلتهاي انساني آنان كامل و بارور ميگردد....... (7)

علم و حكمت چندان عمومي ميشود كه زنان نيز بر اساس كتاب خدا و سنت رسول اكرم (ص) حكم ميكنند.... (8)

مردم بر يكديگر برتر جويي ندارند .... در برابر حق تسليم هستند .... و بر اساس آن داوري ميكنند. (9)















منابع و مآخذ:

1- اعراف 31

2- اعراف 32

3- وسايل جلد 3ـ ابواب احكام الملا بس ـ بنقل از تفسير نمونه جلد 6، صفحه 151

4- تفسير نمونه جلد 6 صفحه 152

5-شناخت اسلام ـ شهيد بهشتي ـ شهيد باهنر ـ گلزاده ـ صفحه251

6- همان

7- همان

8- همان