بازگشت

گروه: نشانه هاي ظهور
 
 
مرکز پاسخگو:مؤسسه پيوند با امام
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:نشانه هاي ظهور امام زمان (عج) و روز ظهور امام چه زماني است؟ و پيشگويي هايي را كه در مورد امام زمان (عج) گفته اند را بيان نماييد.


جواب:



هر پديده اجتماعي و انقلابي داراي علائم و نشانه هايي است كه بواسطه آنها مي توان از قريب الوقوع بودن آن پديده يا انقلاب يا بعيد الوقوع بودن آن باخبر شد.

علائم ظهور و قيام امام زمان (عج) نيز چند دسته اند:

1ـ علائم حتمي نظير نداي آسماني مبني بر اعلام و شروع قيام آن بزرگوار.

2ـ علائم غير حتمي نظير:

ـ كم ارج شدن ارزشها

ـ پيروي از نابخردان

ـ رخت بر بستن عفت عمومي

ـ زن سالاري

ـ وقوع حوادث جانكاه و كمر شكن

ـ پاسخ اختلافات با خونريزي

ـ و غيره....

لازم به يادآوريست روايات علائم ظهور متأسفانه مصون از تحريف نمانده، بويژه توسط حكومتهاي استبدادي كه از ظهور دادگستر جهان در هراسند. در اين زمينه به خلاصه اي از كتاب دادگستر جهان نوشته علامة اميني توجه فرماييد.

براي ظهور حضرت صاحب الامر عج علائم بسياري در كتب حديث ثبت شده است ليكن اگر ما بخواهيم در يك يك آنها بحث كنيم سخن طولاني مي گردد و بدون جهت اوقات چندين جلسه اشغال مي شود. اما چند نكته را لازم است اجمالاً تذكر دهم:

1ـ مدرك بعضي از علائم، خبر واحديست كه اشخاص مجهول الحال يا غير موثق در طريق آن واقع شده و مفيد يقين نيستند.

2ـ احاديث اهل بيت (ع) علائم ظهور را بدو قسم تقسيم نموده اند:

يكي از آنها حتمي است كه به هيچ قيد و شرطي مشروط نيست و قبل از ظهور بايد واقع شود. قسم دوم را غير حتمي معرفي نموده اند و آن عبارتست از حوادثي كه بطور مطلق و حتم از علائم الظهور نيست بلكه مشروط بشرطي است كه اگر آن شرط تحقق يابد مشروط نيز متحقق مي شود و اگر شرط مفقود گردد مشروط نيز تحقق نمي يابد و مصلحت بوده كه بطور اجمال از علائم الظهور شمرده شود.

3ـ علائم ظهور چيزهايي هستند كه تا واقع نشود حضرت صاحب الامر ظاهر نمي گردد و حدوث هر يك از آنها دليل است كه ايام فرج تا اندازه اي نزديك شده اما دلالتي ندارد كه بعد از حدوث آن علامت و بلافاصله، حضرت صاحب الامر ظهور نمايد.

ولي در مورد بعضي از آنها تصريح شده است كه مقارن ظهور آن حضرت واقع مي شود.

4ـ بعضي از علائم الظهور بطور اعجاز و خارق العاده واقع مي شوند تا صحت ادعايي مهدي موعود را تأييد كنند و فوق العادگي اوضاع را بجهانيان اعلام دارند. حكم اين علائم، با ساير معجزات يكسان است، و به صرف اينكه با جريان عادي سازگار نيست نبايد مردود شناخته شود.

5ـ يك نوع از علائم الظهور در كتابها ديده مي شود كه وقوع آنها عادتاً محال به نظر مي رسد مانند اينكه گفته شده: در وقت ظهور مهدي خورشيد از مغرب طلوع مي كند و خورشيد در نيمة ماه رمضان و ماه در آخر همان ماه مي گيرد.

بر دانشمندان پوشيده نيست كه لازمة وقوع اينگونه حوادث اينست كه نظم عالم بر هم بخورد و حركت منظومه شمسي تغيير يابد.

اما بايد بدانيد كه مدرك اينگونه علائم، اخبار آحادي بيش نيست كه مفيد يقين نيستند و اگر كسي در سند آنها خدشه كرد مي تواند آنها را مجعول خلفاي بني اميه و بني عباس و عمال آنها بداند.

زيرا در آن اوقات افرادي بعنوان مهدي بر عليه دستگاه حاكمة وقت قيام و نهضت مي نمودند و بدان وسيله عده اي را بر دور خويش جمع مي كردند. خلفاي وقت چون مي ديدند اصل احاديث مهدي قابل انكار نيست لذا حيلة ديگري انديشيدند تا بدان وسيله مردم را منصرف سازند و كار نهضت علويين را مختل نمايند. بدان منظور علائم محال را جعل كردند تا مردم در انتظار آن علائم بنشينند و دعوت علويين را اجابت نكنند، اما اگر احاديث صحيح بود مانعي ندارد اينگونه علائم بطور اعجاز تحقق يابند تا فوق العادگي اوضاع را بجهانيان اعلام كنند و اسباب پيشرفت دولت حق را فراهم سازند.

براي اطلاع بيشتر به كتابهاي ذيل مراجعه فرماييد.

1ـ مهدي موعود، شهيد دستغيب

2ـ دادگستر جهان، اميني

3ـ روزگار رهايي، كامل سليمان