بازگشت

گروه: نشانه هاي ظهور
 
 
مرکز پاسخگو:مؤسسه پيوند با امام
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:در جايي خوانده ام هنگامي كه امام زمان ظهور مي كند از هر 1000 پسر يك دختر بدنيا خواهد آمد مي خواستم بپرسم كه چرا آمدن امام زمان اين نويد را مي دهد اين كه تبعيض آميز است. مگر وجود دختر چه عيبي دارد؟ در همان احاديث خواندم امام زمان پسريرا كه به سن 20 نرسيده و عالم در دين نشده مي كشد و جزيه را از اهل كتاب برمي دارد. توضيح دهيد.


جواب:



در پاسخ شما بايد عرض كنيم كه ظهور و قيام و در نهايت حكومت حضرت بقية ا... عج به منظور عمل به احكام و فرامين الهي، برقراري عدالت اجتماعي، رفع تبعيض و ستم و نابودي ستم پيشگان، زدودن آثار كفر و شرك از جوامع بشري، اصلاح انحرافات ديني و عقيدتي و تربيتي در افكار و رفتار مردم، گسترش علم و دانش در همه ابعاد و جميع اركانش، و در نهايت شكوفايي عقلها و آباداني زمين و واگذاري امور به اهلش مي باشد.

نبي مكرّم اسلامص، امام مهدي عج را چنين توصيف مي كند: او امامي است پرهيزگار، پاك و پيراسته، شادي آفرين، پسنديده، راهنما و ره يافته كه به عدالت حكم مي كند و بدان فرمان مي دهد. خدايش را تصديق مي كند و خدا نيز او را تصديق مي نمايد... (1)

امام باقر ع مي فرمايد: او وقتي براي بسط عدالت برميخيزد كه جهان از ظلم و جور پر شده است و نيز مي فرمايد: زمين را از عدل و داد پر مي كند همان گونه كه از جور و ستم پر شده بود. (2)

بر اين اساس آن بزرگواري كه خود دشمن ظلم و تبعيض و انحراف و عامل وآمر به عدل و انصاف و راستي و درستي و برابري و رحمت و مودّت است و ظهور او در واقع نويد بخش حيات طيّبه، پس چگونه ممكن است كه ظهور مقدسش با نوعي تبعيض و عدم تعادل در زاد و ولد اولاد ذكور و اُناث همراه باشد، و حتي اقدام به كشتن افرادي كند كه نسبت به احكام دين بي اطلاع هستند و يا فرصت درك و فهم حقايق دين براي آنان فراهم نبوده است؟ جز اين نيست كه بگوييم چنين رواياتي از درجه اعتبار ساقط مي باشد و نمي توان بدانها استنادكرد.

از ديدگاه شيعه اماميه، احاديث و رواياتي قابل قبول است كه سند آنها قطعي و از پيامبر ص و ائمه اهل بيت ع رسيده باشد، و حديثي كه مخالف قرآن باشد ارزشي ندارد. (3)

در خصوص ظهور و قيام امام مهدي ع نيز كم نيستند رواياتي كه از نظر سند و محتوا ضعيفند و حتي روايات جعلي در اين باره بسيار است. بنابراين در نقل مطالب در اين خصوص نمي توان به هر حديث و روايتي استناد كرد، بلكه بايد دقت لازم را بكار برد و براي تشخيص صحت و سقم آنها به اهلش رجوع كرد.

اما به فرض اينكه روايت مذكور صحيح باشد نياز به توضيح دارد و آن اينكه ممكن است در اثر نبردهايي كه در آن زمان به وقوع مي پيوندد، تعداد مردان به نسبت بسيار كمتر از زنان گردد، لذا براي ايجاد تعادل، موازنه ميان تولد فرزندان دختر و پسر بدان صورت خواهد بود كه در روايت مذكور ذكر گرديده.

در مورد پيكار حضرت ولي عصرـ ارواحنا فداه ـبا گمراهان و منحرفان و ظالمان، امام ع جز به فرمان خداوند و خشنودي و رضاي پروردگار عمل نمي كند، و احدي را بي گناه و مظلوم مجازات نخواهد كرد، و با پيروان اديان و مذاهب ديگر نيز جز از طريق عدل و انصاف وارد نخواهد شد. بنابراين تصور هر گونه تبعيض و ستم و رفتاري خلاف عدالت از سوي امام ع و ياران بزرگوارش به هنگام ظهور و يا دوران زمامداري آن عزيز غايب از نظر، بدور از منطق قرآن و اسلام است.























منابع و مآخذ:

1. بحار، ج52، باب سيره و اخلاقه، روايت 4

2. همان، رويات 83

شيعه در اسلام، علامه طباطبايي، ص53