بازگشت

گروه: خصوصيات اخلاقي
 
 
مرکز پاسخگو:مؤسسه پيوند با امام
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:پيروان و يا سربازان امام زمان( چه كساني هستند؟ در مورد خصوصياتشان توضيحاتي بدهيد.


جواب:



خصوصيات و ويژگي هاي اصحاب و ياران، و كساني كه محبوب و مرضيّ وجود نازنين بقية ا... الاعظم مي باشند، در ادعيه و زيارات مربوط به ايشان بيان شده؛ كه علاوه بر نشانه هاي اصحاب، هر كدام طريق وصول به اين مقام را در آئينه خويش روشن مينمايد. اما بطور كلي طريقي كه سالك و روندة اين راه بايد در پيش بگيرد، دائر مدار دو محور اساسي در بحث تربيت معنوي انسان است :

الف) سير نظري، يا به فرمايش حضرت امام( مجاهدت علمي، يعني شناخت صحيح و اساسي دين، و پيراستن از آنچه غيردين است، اين كار با تدبّر عالمانه در قرآن و روايات مأثور از اهل بيت( ، حاصل مي گردد. همچنين با مطالعه دقيق و برنامه ريزي شده كتابهايي، كه اهل فن و اسلام شناسان در مورد اسلام نوشته اند (مانند كتابهاي شهيد مطهري، علامه طباطبايي و ...) در اين گام ما به احكام و تكاليف خويش، در ابعاد مختلف وجودمان، معرفت پيدا مي كنيم. و برنامه ريزي دقيقي را براي اصلاح افكار و انديشه ها، خلقيات و صفات، و رفتار و كردارمان بعمل مي آوريم. و در واقع با آگاهي از وظائف عملي، و گسترش شناخت خود از مباني و معارف در راه تقويت بنيه اعتقادي و اخلاقي خويش، تلاش و كوشش مي كنيم.

ب) سير عملي، يا به فرمايش حضرت امام( ،مجاهدت عملي، اين كار با تقليد از احكام ظاهري شريعت، و به جا آوردن آداب انجام مي پذيرد. اهتمام به واجبات و وظائف ديني، و پرهيز از معاصي، لغزشها و گناهان، دو ركن اين حركت است. مراعات تقوا در همه شؤون فردي و اجتماعي، بزرگترين عامل قرب انسان به خداوند و اولياي اوست. در واقع در هر محيطي كه هستيم، به خودسازي اقدام مي كنيم، و با توبه از اعمال گذشته، قلب خويش را براي تجلي و ورود نور الهي آماده ميسازيم، و سيّئات را به حسنات تبديل مي نماييم. ان الحسنات يذهبن السيّئات (1)

قرآن كريم راجع به حضرت مهدي( و اصحاب ايشان مي فرمايد : الذين ان مكناهم في الارض اقاموا الصلاة او آتوا الزكاة و آمروا بالمعروف و نهوا عن المنكر (2) (كساني كه اگر در زمين به ايشان قدرت و توانايي دهيم، نماز را به پا داشته، و زكاترا به مستحق مي بخشند، و به معروف امر نموده، و از منكر نهي مي كنند.)

امام باقر( پيرامون اين آيه شريفه فرمودند : اين آيه براي آل محمد( ، و مهدي ( و اصحاب اوست.

اگر دقت بفرماييد، در واقع ما براي فراهم كردن زمينه ظهور حضرت، از خود آغاز نموديم، و در جهت سنخيّت خويش با حضرت مهدي(، حركت نموديم. نسخه اي كه مقام معظم رهبري نيز تأكيدي زيبا بر آن داشتند، منتظران و ياوران مصلح جهاني بايد خود صالح باشند.

به برخي از خصوصيات ياران امام عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداه توجه فرماييد،اميد است كه مشعل راه باشد، و فراسوي ما را روشن سازد، تا از گردابهاي ضلالت و گمراهي نجات يابيم.

در روايات متعدد داريم كه انتظار فرج در زمان غيبت، از بهترين اعمال است. (3)

فرج يعني نصرت و پيروزي و گشايش، و مقصود عدل گستري كه به رهبري امام عصر( شكل مي گردد. بنابراين انتظار فرج يعني انتظار تحقق يافتن اين آرمان بزرگ و جهاني. و اين خواستگاه، آنگاه جدي و راست است، كه شخص منتظر، عامل به عدل و گريزان از ستم و تباهي باشد، و اگر نه، اين انتظار شعار بي محتوايي خواهد شد. از اين رو در روايات آمده است كه انتظار فرج، خود فرج است. زيرا كسي كه حقيقتاً منتظر فرج و ظهور حجت خدا، و تأسيس حكومت عدل گستر اوست، زندگي خود را بر پايه عدل و داد استوار مي سازد. و او انساني است كه در حضور و غيبت امام نحوة رفتار و سير و سلوكش تفاوتي ندارد. و قبل از تشكيل حكومت عدل، او چنين حكومتي را در زندگي خود پايدار ساخته است. بنابراين انتظار فرج حقيقي، ريشه در معرفت به حق و عدل و ايمان، و عشق به آن دارد. و آثار آن نيز در عمل نمايان ميگردد. و در واقع اين انتظار، ظهور فرجِ سينة او به سوي معدن ارزشها و زيباييها است. چنين شخصي، فضايل انساني را در نفس خويش شكوفا نموده، و به ثمر رسانده است. و در واقع در قلب خود، ظهور سلطنت مطلقة قائم المهدي( را شهود نموده، و طعم آنرا چشيده،و رائحة آن را بوييده است. چنين منتظري هرگاه در زمان غيبت از دنيا برود، به منزلة كساني است كه پس از ظهور حضرت حجت زنده اند، و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مي كنند.

2. در زيارت شريف آن حضرت در روز جمعه، مي خوانيم : ان يجعلني من المنتظرين لك و التابعين و الناصرين لك علي اعدائك (از كساني باشم كه در انتظار مهدي( هستند، و از پيروان و ياري كنندگان تو عليه دشمن تو قرار گيرم.)

حالت انتظار كه بحثش رفت، و اما مرحله دوم تبعيّت است؛ تبعيّت از آرمانهاي موعود، و تخلق به آن اخلاق پسنديده و صفات مورد نظر امام( ، كه در تعليمات ائمه( ديده مي شود. مؤمن منتظر، تابع فرمانده است؛ نه آنكه به هواهاي خويش اقتدا كند. و چنين است كه در دعاي غيبت مي خوانيم : و قونا علي طاعته و ثبِّتنا علي متابعته... (خدايا مرا بر اطاعت وي توانا، و بر پيروزيش ثابت قدم بدار، و مرا بر اين امر (انتظار)، شكيبا گردان؛ تا آنكه شتاب در آنچه تو تأخيرش را مي خواهي، و تأخير در آنچه تو شتاب كرده اي، نخواهم. و از آنچه پوشيده اي، جستجو نكنم. و بحثي در آنچه پنهان نموده اي، نداشته باشم. و با تو در تدبيرت منازعه نكرده، و نگويم چگونه و چرا ولي امر ظهور نمي كند؟)

مرحله سوم نصرت است. عاشق راحتي معشوق را مي خواهد، نه راحتي خويش را. و براي اين است كه عاشق منتظر، تلاشگر است. در اين مشكلات موجود ني منتظران واقعي بي تفاوت نيستند. و به اندازه توان خوبش در دعوت به حق ميكوشند. تا شايد همراهاني براي ني راه طولاني پيدا كنند.

صفات نيكو و ارزنده بسيار ديگري نيز در زيارات و ادعيه، در مناجات با صاحبان وجود دارد، كه با مراجعه به كتاب ارزشمنده مفايتح الجنان (اثر شيخ عباس قمي طاب ثراه)، مي توانيد تأمّل و تعمّل نماييد.

براي بالا بردن معلومات خويش مي توانيد به كتب زير مراجعه نماييد :

1. دادگستر جهان، آيت ا...اميني

2. سيماي امام زمان، سيد مهدي شمس الدين

3. مهدي موعود، ترجمه جلد 13بحارالانوار، علي دواني

4. سيماي حضرت مهدي در قرآن، سيد هاشم حسيني بحراني

(برگرفته از سايت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، www.nahad.net )























منابع و مآخذ:

1. سورة مباركه هود/آيه114

2. سوره مباركه حج/آيه41

سفينة البحار، شيخ عباس قمي، ماده نظر