جواب:
قيامت دو معنا دارد: يكي قيامت آحاد مردم است و يكي قيامتبه معناي پايان عمر اين جهان و پديد آمدن جهاني ديگر. آن قيامتي كه ممكن است همين فردا باشد مرگ هر فرد است كه ممكن است هر زمان صورت بگيرد كسي كه ميميرد قيامت او آغاز شده است. از پيامبر خدا ( نقل شده كه فرمودند: من مات فقد قامت قيامته كسي كه ميميرد قيامت او بر پا شده است.(1)
ولي آن قيامتي كه به معناي تحول اساسي و بنيادي اين جهان است گرچه زمان آن را هيچكسي جز خداوند نمي داند ولي از جانب خداوند علايم و مقدماتي براي آن اعلام شده است كه بدون شك تا آن مقدمات فراهم نشود قيامت برپا نخواهد شد يكي از آن پيش آمدها ظهور امام زمان (عج) و علايم ديگري است كه اشراط الساعه ناميده ميشود.
در مورد سوال دوم شما بايد عرض كنيم از آنجا كه آيات شريفهقرآن به پيروزي و حاكميت بندگان صالح خدا، كوتاه شدن دست ستمكاران و آينده درخشان بشريت اشعار دارند؛ نظير اين آيات:
و ما بعد از تورات در زبور داوود نوشتيم و در كتب انبيا سلف و عده داديم كه البته بندگان نيكوكار من ملك زمين را وارث و متصرف خواهند شد (2)
و ما اراده كرديم كه بر آن طايفه ضعيف و ذليل در آن سرزمين منت گذارده و آنها را پيشوايان خلق قرار دهيم و وارث ملك و جاه فرعونيان گردانيم(3)
لذا با توجه به اين آيات امام زمان ( قدرت را از دست مخالفين ميگيرد و مخالفان در زمان آن حضرت حكومت و قدرتي ندارند.و نيز بنا بر اعتقادات شيعه رجعت رخ خواهد داد كه ائمه معصومين (برخي يا همه آنها زنده شده و به دنيا باز ميگردند تا انتقام خون خود را از ظالمان و جباران بگيرند و طبيعي است كه غسل،كفن و تدفين امام زمان (به عهده يكي از ائمه كه به دنيا رجعت ميكنند خواهد بود. در مورد شهادت امام( بايد گفت به استناد روايات متعددي كه از معصومين (رسيده است،آن دلدارنيز از جام شهادت بي نصيب نخواهد بود،مضمون روايات اين است كه: ما منا اهل البيت الا مسموم او مقتول يعني ما اهل بيت يا به زهر مسموم مي شويميا به شمشير مقتول ميگرديم . آنچه در خصوص شهادت حضرت( هست اين است كه به دست يك زن به شهادت ميرسند اما كي و چگونه در روايات تصريح نشده است.
منابع و مآخذ :
1. بحار الانوار، ج 61 ، ص 7
2. انبياء آيه 105
3. قصص، آيه 5
4. بحارالانوار ، ج 53 ، ص 72 ، ج71
o پاسخ به پرسشهاي ديني/ ج1/ موسوي همداني/ ص 42
پرسشهاي مردم و پاسخهاي امام باقر ( / ص 401
|