بازگشت

گروه: غيبت
 
 
مرکز پاسخگو:مؤسسه پيوند با امام
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:در رابطه با امام زمان (ع) در زمان غيبت در حديث موثقي آمده هركسي ادعاي رؤيت كند تكذيب كنيد در حالي كه علماي طراز اولي بودهاند كه ملاقات داشتهاند و در همان حال بيداري توانستند امام را بشناسند و براي ديگران هم نقل كردند. برنامه صبح اميد كانال صدا و سيما در همه هفته نمونههاي زيادي را ذكر ميكند. اين مطالب چگونه با آن اجاديث قابل توجيه است و از طرفي از قول آقاي جوادي آملي نقل شده كه گفت اگر چشمان ما لياقت ديدار شاگرد شاگرد امام زمان (ع) را داشته باشد خيلي كار كرديم چه رسد به امام زمان.


جواب:



آنچه در روايات آمده است و همچنين مراجع معظم تقليد برآن تاكيد نموده اند. لزوم تكذيب كسي است كه ادعاي رؤيت ونيابت وواسطه گري كند.

همانگونه كه در عهد غيبت صغري بوده است و گرنه ملاقات وديدار باحضرت نه امتناع عقلي دارد و نه منع شرعي .

تشرف بزرگان هم به محضر حضرت كه بدون ادعاي واسطه گري و نيابت بوده صحيح و غير قابل انكار و احوال حضرت همچون خورشيد پشت ابر است و هر كس كه بتواند از ابر نفس و حجاب انانيت بگذرد در محضر خورشيد خواهد بود همانگونه كه مرحوم حَدّاد رضوان الله عليه بنابرنقل علامه طهراني اعلي الله مقامه در روح مجرد فرمودند: كور است هر چشمي كه هر صبح به جمال امام زمان (ع) ارواحنا له الفداه نيفتد . و جمله اي كه از استاد ما آيت الله جوادي آملي حفظه الله نقل شده نشانة شرط رسيدن به محضر حضرت است نه امتناع آن كه البته شرط سخت است و در عين حال شيرين، عبور از نفس و رسيدن به طهارت.ولي مهم تشرفِ با معرفت است البته كم هستند كساني كه به حقيقت محضر حضرت رسيده اند و عمده تجلي نفس خود را دريافت كردهاند .