جواب:
هيچ خورشيدي براي هميشه پشت ابر نمي ماند و روزي از پسِ ابرها برون خواهد آمد. ولي گاهي اوقات آن ابرها آنقدر حجيم و درهم است كه ظاهر شدن خورشيد قدري طول مي كشد.
اين را بدانيد كه هيچ كس براي بيرون آوردن خورشيد از پس ابرها نمي تواند به ما كمك كند، مگر اينكه خود ما براي ظاهر شدن خورشيد حقيقت تلاش كنيم.
در جهت تلاش براي كنار زدن ابرها ابتدا بايد سه چيز را بفهميم؛ آن ابرها چيستند؟ چرا خورشيد پس ابر است؟ آيا خورشيد پشت ابر كارايي ندارد و فقط ظاهر شدن مي تواند حيات ببخشد؟ ابرها همان عواملي هستند كه باعث شدند امام در ميان مردم حاضر نباشد و خورشيد ظاهر نمي شود، مگر آنكه اين عوامل كنار بروند.
الف)- ابر اول: حفظ جان امام زمان (عج)
خداي بزرگ پس از وجود مقدس پيامبر}ص{ جانشينان بسياري را در ميان مردم فرستاد تا وظايف ناتمام رسالت او را بر روي زمين به اتمام برسانند. تفسير آيات، بيان حقايق قرآن، رهبري جامعة اسلامي و تربيت نفوس از وظايفي است كه پس از پيامبر، به جانشين او واگذار مي شود. خدا چنين كسي را كه ويژگيهايش مثل آفتاب روشن است، به مردم معرفي كرده تا جانشين پيامبر شود، اما كساني از ناآگاهي و غفلت مردم سوء استفاده كردند و كوشيدند تا مسير جانشيني پيامبر(ص) را عوض كنند. پيش از پيامبر اسلام هم پيامبران بسياري مبعوث شدند كه مورد تكذيب مردم ناآگاه قرار گرفتند. پس از ظهور پيامبر اسلام نيز بيشتر مردم آمادگي پذيرش عمومي اسلام و برقراري نظام عدل جهاني را نداشتند. به همين سبب بود كه اميرمؤمنان علي(ع) را پس از چند سال حكومت، به شهادت رساندند و بعد از او، آن بلاها را به سر امام حسن(ع)و امام حسين(ع) و ساير امامان آوردند. همان طور كه مي دانيد، اگر وجود مقدس ولي عصر(عج) كه واپسين ذخيرة خداي متعال براي امت مسلمان است، از نظرها پنهان نمي شد، او را نيز مانند اجدادش به ظلم و جور حاكمان جبّار، به شهادت مي رساندند.
ب)- فراهم آمدن زمينة پذيرش حق در جهان
از آن جا كه خداي بزرگ مي داند كه در آينده، زماني فرا خواهد رسيد كه بيشتر مردم، لياقت حكومت عدل الهي را مييابند، با غايب ساختن امام زمان(عج)، حضرت را از بلاها حفظ فرموده است، تا شرايط لازم براي جهاني سازي عدل و معرفت و عبوديّت فراهم آيد.
حالا مي پردازيم به اين سوال كه آيا خورشيد پشت ابر كارايي ندارد؟ و ثمر بخش نيست؟ امام(ع) براي خود وظايفي دارند كه به بهترين وجه به آنها اقدام مي كنند و جز آن چه با غيبت ناسازگار باشد، تماماً مورد عنايت آن حضرت ميباشد. اصولاً آن حضرت را غايب ناميده اند، چون ظاهر نيست، نه آن كه حاضرنيست، غيبت به معناي حاضر نبودن تهمت ناروايي است كه به آن حضرت زدهاند. آمدن آن حضرت به معناي ظهور است، نه حضور و شيفتگان آن حضرت، ظهورش را از خدا ميطلبند و نه حضورش را. همين است كه وقتي ظاهر مي شود همه انگشت حيرت به دندان مي گزند و با تعجب مي گويند كه او را پيش از اين هم ديده اند. براي اينكه بفهميم امام در دوراني كه غايبند به عبارتي، زماني كه خورشيد حقيقت در پس ابرها پنهان است چه وظايفي دارند و به چه اموري مي پردازند، به دعاها، زيارت نامه ها، توقيعات و نامه هاي آن حضرت به بعضي شيعيان رجوع مي كنيم.
الف)- آگاهي از وضعيّت و احوال شيعيان : در توقيع براي شيخ مفيد آمده است : (ما بر اخبار و احوال شما آگاهيم، و هيچ چيز از اوضاع شما بر ما پوشيده و مخفي نمي ماند.)
ب)- حفظ و نجات شيعيان از گرفتاري ها و شر دشمنان : در همان توقيع نيز اين گونه آمده : ما در رسيدگي و سرپرستي شما كوتاهي و اهمال نكرده و ياد شما را از خاطر نبرده ايم، كه اگر جز اين بود، دشواري ها و مصيبت ها بر شما فرود مي آمد و دشمنان شما را ريشهكن مي نمودند. از جملة اين موارد، نجات مردم بحرين از دست نوكران و دست نشاندگان استعمار است؛ آنجا كه نخست وزير اين كشور حيله و نقشه اي ريخت كه قرار شد با شيعيان همچون كافر حربي از اهل كتاب رفتار شود؛ يا جزيه پرداخته و ذلت پرداخت آن را تحمل كنند و يا مردانشان كشته و زنان و كودكانشان به اسارت گرفته شوند، و حضرت در خنثي ساختن اين توطئه نقش بزرگي داشت.
ج)- حضور در ميان مردم : اميرالمؤمنين مي فرمايد (سوگند به خداي علي، حجت خدا در ميان آنهاست، در كوچه و بازار آنها گام برمي دارد و بر خانه هاي آنان وارد مي شود و در شرق و غرب جهان به سياحت مي پردازدو گفتار مردمان را ميشنود و بر اجتماعات آنها وارد شده، سلام مي دهد.و مردمان را مي بيند)
د)- حضور هميشگي در مراسم حج.
ه)- دست گيري درماندگان
ر)- راهيابي گمشدگان
ز)- شفاي بيماران لاعلاج
ح)- خيرخواهي و نصيحت و دعا براي مؤمنان
خ)- شركت در تشييع برخي از آنان
س)- حل بعضي از مشكلات علمي علماء
ش)- خبردادن از پاره اي رويدادهاي مهم
ص)- دستگيري باطني از افراد از جمله كارهاي آن حضرت در اين دوران است. چه او را بشناسند و چه نشناسند، چه پشت پرده هاي غيبت باشد يا نباشد.
با تأمل و دقت در اين موارد ملاحظه مي فرماييد كه امام(ع)در دوران غيبت، شيعيان را رها نكرده است و چه بسيار اتفاق افتاده است كه ايشان در مواقع اضطرار شيعيان و در مواقعي كه مشكلات عقيدتي و روحي سراغ شيعيان آمده است به كمك آنها شتافته اند بدون اينكه ردّ پايي از خود به جاي بگذارند.
|