بازگشت

گروه: دعا و زيارات
 
 
مرکز پاسخگو:مؤسسه پيوند با امام
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:مي گويند درزمان رهبريت آيت ا...بروجردي فردي در يك جلسه به محض ورود ايشان گفت براي سلامتي نائب امام زمان ونائب برحقش صلوات، آقاي بروجردي ايشان را ازمجلس بيرون كردند ولي الان براي مقام معظم رهبري اينگونه ميگويند چرا ايشان جلوي اين كار را نمي گيرند؟


جواب:



درخصوص برخورد مرحوم آيت ا...العظمي بروجردي رضوان ا...تعالي عليه با آن فرد درصورت صحت اصل مسأله چند نكته قابل تأمل وتفكر است :

1. ممكن است آنچه شما از نحوهي برخورد ايشان با آن فرد استنباط كرده ايد دقيقاً منطق بر استنباط آن حضرت نباشد، زيرا شرايط زماني ومكاني ونحوه ابراز و تلقي وطرزبرداشت بسيار حائز اهميت است. ممكن است هدف وانگيزه فرد مذكور قرار دادن نام امام عصر(عج) دربرابر نام حضرت آيت ....بروجردي بوده است.دراين صورت استحقاق اخراج از مجلس را داشته است ولي اگر كسي فقط به قصد اظهار ارادت ـ بدون اينكه قصد داشته باشد مقام ومرتبه امام را بايك عالم ومجتهد والامقام همطراز نمايد ـ دراين صورت برخورد نوع ديگري خواهد بود.

آيا آنچه شما ذكر كرده ايد دردوره مرجعيت عامه ايشان اتفاق افتاده است يا درعصري كه مراجع قبل از ايشاننيز درقيد حيات بوده اند وايشان تمايلي به مطرح شدن خود نداشته است. اصلي كه درطول تاريخ مرجعيت شيعه ساري و جاري بوده است اين بود كه تمام مراجع تا زماني كه مراجع طبقه قبلي در قيد حيات بوده اند از مطرح شدن خودشان اجتناب ورزيده اند وساير علماء نيز به اين اصل وفادار بوده اند . درعصر حاضر نيز شاهد بوديم از معرفي مراجع فعلي درزمان حيات امام خميني(ره) حضرت آيت ا...گلپايگاني، حضرت آيت ا... اراكي و ... خودداري شد، هر چند آنان درهمان زمان هم مجتهد بودند. معرفي مراجع كنوني دقيقا پس از رحلتآيت ا...اراكي آخرين مرجع طبقة قبلي اتفاق افتاد. بعيد نيست برخورد آيت ا... بروجردي نيز درچنين شرايطي بوده باشد. .مراجع وعالمان مهذب و وارسته غالباً از تعريف وتمجيدهاي خواص ممانعت مي ورزند زيرا در جامعه تملق وچاپلوسي تلقي مي گردد وگاهي ممكن است چنين باشد يعني فرد مذكور بخواهد براي خودش در نزدآن عالم و مرجع وجهه اي كسب كند ويا افراد جامعه اين تعريف وتمجيدها را چاپلوسي و تملق گويي تلقي كنند .لذا مي گويند در شأن صاحبان دانش وانديشه نيست به صورت شعاري به تعريف وتمجيد از عالم والاتر بپردازند .

4. درك شرايط در برخورد با اين گونه مسايل حايز اهميت است. به عنوان مثال مردم مدينه وقتي به استقبال حضرت رسول (ص) آمدند آن حضرت اين عمل آنان را تقبيح نكرد ولي وقتي دهقانان ايراني شهر انبار از حضرت اميرالمؤمنين (ع) استقبال كردند مورد نكوهش قرارگرفتند. اين برخوردهاي دوگانه دو منشاء متفاوت دارد . مردم مدينه كه به استقبال حضرت رسول(ص) آمده بودند از سر عشق وارادت ومحبت آمدند ولي مردم ايران برحسب عادت خود همانگونه كه ازشاهان استقبال مي كردند، ازحضرت علي (ع) نيز استقبال كردند وحضرت با آنان مخالفت فرمود زيرا اولاً شاه نبود ثانياً نوع استقبال آنان كه دويدن با پاي برهنه بود ازديدگاه شرع مقدس مذموم وناپسند مي باشد.

5. بيان آن فرد تنها اظهار ارادت به يك مرجع عاليمقام شيعه بوده است، ولي اظهار ارادت امروز مردم كه بصورت گسترده با الفاظي چون صل علي محمد نايب مهدي آمد، صل علي محمد بوي خميني آمد... اظهار ارادت به حاكميت دين و رهبري اسلام واستقرار نظام مقدس جمهوري اسلامي است . اين ابراز ارادت جنبه سياسي، اجتماعي دارد وبه استحكام پايه هاي نظام دينكمك مي كند ونشانگر حمايت و پشتيباني مردم از حكومت دين و اجراي احكام متعالي اسلامي است.

مشابه آنچه شما گفته ايد (نايب امام عصر به ساير مراجع گذشته وحال نيز گفته شده ومخالفتي از سوي آنان نشده است وكسي هم نگفته است چرا آنان مخالفت نكرده اند، مي توانيد مراجعه كنيد وروي جلد رساله هاي عمليه مراجع گذشته را مشاهده كنيد تا به اين حقيقت واقف گرديد.