جواب:
از آنجايي كه اسلام زنده و پويا، پاسخگوي نيازهاي انسانها در هر عصر و تمدني است و در اين پويايي و همگاني با نيازمنديها، عواملي نفش بسيار موثري دارند كه از مهمترين آنها وجود امام و الگوي جامعه بعنوان نتبين كننده معرف و احكام ديني و مصاديق آن ميباشد داراي اختيارات فراواني جهت اجراي دقيق آن قوانين و مقررات الهي و پاسداري از ارزشهاي ديني در هر عصري ميباشد.
مسوليت فوق در عصر غيبت بعهده كارشناس مباني ديني و دين پژوهان متعهد و اسلام شناسان فرهيخته نهاده شده است كه واگذاري اختيارات لازم از جانب امام زمان ( به ولي فقيه ضروري مينمايد كه در غير اين صورت تصرفات واي فقيه نظير همه حاكمان دنيا فاقد مشروعيت و توجيه عقلاني ميگردد. بر اين اساس بدون شك ولي فقيه منصوب از سوي امام زمان ( ميباشد وليكن به تصريح روايات چنين واگذاري به صورت خصوصي به افراد مشخص (نواب اربعه) بعد از عصر غيبت صفري خاتمه يافته است و امام ( انتصابي عمومي نسبت فقهاي عالم و عادل كه داراي شرايط بخصوصي هستند نمودهاند. و اما من كان من الفقهاء...
و لازم به يادآوري است جمله قد جعلته عليكم حاكما در روايات متعدد بيانگر گزينش و نصب ولي فقيه از سوي امام معصوم( ميباشد اين روايات را در كافي ج 1و 7 و التهذيب در 6 و عوال اللتالي ج 3و4 ميتوانيد مشاهده فرماييد.
براي توضيح بيشتر كتاب پاسخ به پرسشهاي استاد مصباح را مطالعه فرماييد.
|