بازگشت

گروه: نشانه هاي ظهور
 
 
مرکز پاسخگو:مؤسسه پيوند با امام
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:مهمترين وظيفه ما جوانان جهت زمينه سازي براي ظهور امام زمان (عج) در شرائط كنوني چيست ؟


جواب:

امام زمان (ع) مانند ساير معصومين پيام آور اسلام ناب وبيانگر حقايق توحيد ومعارف دين هستند . بنابراين پيام ايشان در حقيقت همان پيام اسلام است . اما پيام اسلام دو هدف را دنبال مي كند :

1- تربيت انسانها در ابعاد مختلف وجودشان كه مشتمل است بر اصلاح اعمال ، خلقيات ورسيدن به معرفت حقيقي نسبت به توحيد ومعارف دين ، كه اين تربيت افراد ، الهي شدن ومصفّا شدن آنها هدف اسلام وهمه معصومين بوده است .

2- اصلاح (تربيت ) جامعه : در اين باب ما مسلمانان وظيفه داريم جامعه اي اسلامي با حكومت اسلامي بسازيم .

به نظر مي رسد اسلام زماني ارائه خواهد شد كه تربيت افراد انسانها به حكومت ضميمه شود چرا كه افراد چنانكه به غذا نياز دارند براي اصلاح خود به حكومت بيت المال واخذ وجوه ومالياتها (براي رفع فقر واحتياجات جامعه ) نيازمند هستند . خلاصه اصلاح اين دو در گرو يكديگر است . اين دو محور اساسي است كه پيام همه ائمه معصومين (ع) بوده است .

امام حسن عسگري (ع) در وصيت خود ، درباره وظايف فردي واجتماعي مؤمنين چنين مي فرمايند :

قال لشيعته اوصيكم بتقوي الله والورع في دينكم والاجتهاد لله وصدق الحديث واداء الامانة الي من ائتمنكم من برأو فاجر و طول السجود وحسن الجوار فبهذا جاء محمد (ص) صلّوا في عشائرهم واشهدوا جنائزهم وعودوا مرضاهم وادّوا حقوقهم . فَاِنَّ الرجل منكم اذا ورع في دينه وصدق في حديثه وادي الامانة وحسّن خلقه مع الناس قيل هذا شيعي ، فيسرني ذلك ، اتقوا الله وكونوا زيناً ولا تكونوا شينا،ً جرّوا الينا كلّ مودة وادفعوا عنا كل قبيح... اكثروا ذكرالله وذكر الموت وتلاوة القرآن والصلاة علي النبي (ص).. احفظوا ما وصيتكم به...

ترجمه : ] حضرت به پيروان خود فرمودند : وصيت مي كنم شما را به تقواي الهي و ورع در دينتان وتلاش براي خدا وراستي در گفتار واداء امانت به كسي كه شما را امين قرار داده چه نيكوكار باشد چه بدكار وطولاني كردن سجود ونيكويي وحسن هم جواري پس به خاطر اينها پيامبر مبعوث شد . در جماعتها نماز بخوانيد وتشييع جنازه همديگر برويد وعيادت از مريضان كنيد وحقوق يكديگر را پرداخت كنيد . پس هر كس از شما ورع در دينش داشته باشد ودر گفتارش صادق باشد وامانت را ادا كند وبا مردم حسن خلق داشته باشد گفته مي شود اين فرد شيعه است پس اين امر مرا خوشحال مي كند . تقواي الهي داشته باشيد وزينت اسلام باشيد و باعث زشتي وآبرو ريزي نباشيد.محبتها را به سوي ماجذب كنيد وزشتيهارا ازما دوركنيد( يعني بدرفتار نكنيد تا به سبب رفتار بد شما چيزهايي را به ما نسبت دهند . ) ذكر خدا ومرگ وتلاوت قرآن وصلوات بر پيامبر (ص) را بسيار داشته باشيد چيزهايي را كه به شما وصيت كردم حفظ كنيد .[(1)

چنانچه ملاحظه مي شود امام وظايف فردي مؤمنين را تقواي الهي ، ورع در دين ، اجتهاد براي خدا ، صدق در گفتار ، اداء امانت ، طولاني كردن سجده ، حسن همجواري مداومت بر ذكر خدا وياد مرگ وتلاوت قرآن وصلوات بر پيامبر دانسته و وظايف اجتماعي آنها را چنين مشخص مي كنند كه عبارتند از : شركت در نماز جماعت ، شركت در تشييع جنازه همديگر ، عيادت از مريضان ، اداء حقوق ديگران ، جذب محبتها به سوي ائمه ودور كردن زشتيها از آنها .

مواردي كه در وصيت نامه ذكر شد از وظايف ماست وامام براي تربيت انسانها آمده وهدف همه امامان ساختن انسانها است مگر اينكه يك ويژگي درباره صاحب العصر والزمان هست كه ايشان در بر پايي حكومتي كه در پناه آن انسانها به اين تربيت مي رسند به اذن الهي نقش اساسي ايفا مي كنند . با حكومتهاي طاغوتي مقابله كرده وحكومت عدل جهاني را مستقر مي نمايند .

با توجه به وصيت نامه امام حسن عسگري (ع) وظيفه ما اين است كه اولاً : خود را تربيت كنيم و صفاتي را كه در وصيت امام حسن عسگري (ع) آمده تحصيل نماييم . ثانياً : در حفاظت از حكومت اسلامي ايران ودفاع از آرمانهاي آن تلاش نماييم وسربازان واقعي آن حضرت باشيم . براي حفظ حكومت دو چيز را از ما خواسته اند .

1- گسترش عدل و داد كه در اين زمينه حضرت امام (ره) مي فرمايند : ما منتظران مقدم مباركش ، مكلف هستيم تا با تمام توان كوشش كنيم تا قانون عدل الهي را ، در اين كشور ولي عصر (عج) حاكم كنيم (2)

و آيت الله خامنه اي نيز مي فرمايند : غايت ما جامعه آرماني مهدوي است با همان خصوصياتي كه گفتيم . پس ما بايد مقدمات را همانگونه فراهم بكنيم ما بايد با ظلم نسازيم وبايد بر عليه ظلم حركت قاطع بكنيم . هر نوع ظلمي واز هر كس ما بايد جهت خود را ، جهت اقامه حدود اسلامي قرار دهيم . (3)

2-پيادهكردن احكامدينواسلاموصدوراينآرمان وپيام بهكشورهاي ديگر : چنانچه مقام معظم رهبري مي فرمايند : هر چه شما بتوانيد دايره اين مقدار از اسلامي كه من و شما در ايران داريم ، مبالغه نمي كنيم اسلام كامل البته نيست ، اما بخشي از اسلام را اين ملت توانسته است در ايران پياده كند ، همين مقدار از اسلام را هر چه شما بتوانيد در آفاق ديگر عالم ، در كشورهاي ديگر ، در نقاط تاريك ومظلم ديگر ، گسترش دهيد ، همان مقدار به ظهور ولي امر و حجت عصر كمك كرده ايد ونزديك شده ايد اگر بتوانيد در درون خود وجامعه تان ، جامعه انقلابي ، تقوا وفضيلت واخلاق ودينداري و زهد ونزديكي معنوي به خود وخدا را در خود تأمين كنيد پايه وقاعده ظهور ولي عصر (ع) را مستحكم تركرده ايد وهرچه بتوانيد از لحاظ كميت وكيفيت مقدار مسلمانان مؤمن ومخلص را افزايش دهيد باز به امام زمان وزمان ظهور ولي عصر ، نزديك تر شده ايد . پس ما مي توانيم قدم به قدم جامعه خود وزمان وتاريخ خود را به تاريخ ظهور ولي عصر صلوات الله عليه نزديك كنيم . (4)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1) بحارالانوار ، جلد 75 ،ص 372 .

2 ) امام خميني (ره)، كلمات قصار وندها وحكمت ها ، مؤسسه تنظيم ونشر آثار امام خميني .

3 )ديدگاهها ، مصاحبه با آيت الله خامنه اي ، ص217 .

4 )ديدگاهها ، مصاحبه با آيت الله خامنه اي ، ص 217 ، 216 .



آيت الله اميني نيز مي فرمايند : در زماني كه به امام معصوم دسترسي ندارند بايد در بين فقها فرد شايسته اي را كه نسبت به مسائل اسلامي بالاخص مسائل سياسي واجتماعي كاملاً آشنا باشد وازمقام تقوا ومديريت وبينش سياسي نيز برخوردار باشد شناسايي وبه رهبري وامامت برگزينند هم چنين ... مسلمين موظفند براي تأسيس حكومت اسلامي و اجراي قوانين وبرنامه هاي سياسي واجتماعي اسلام تلاش وجديت نمايند چون اسلام حتي در چنين زماني هم از احكام خويش دست بردار نيست وعمل به آنها را از مسلمين خواستار است . (1)

اين پاسخ بخش اول سؤال بود واما در پاسخ به قسمت دوم سؤال حضرت امام (ره) مي فرمايند : جلوه شفاعت شافعان در اين عالم هدايت آنها است ودر آن عالم باطن هدايت شفاعت استتو از هدايت اگر بي بهره شده اي از شفاعت بي بهره اي به هر قدر هدايت شدي شفاعت شوي .... شفاعت در آن عالم امري گزاف نيست و از روي تناسب بين شافع ومشفوع له است . از اين جهت كساني كه از نور هدايت و ولايت بي بهره اند ممكن نيست به نور شفاعت نائل شوند واهل معاصي نيز اگر كدورت معاصي آنها را زياد گرفته باشد ممكن است پس از مدتهاي مديدي به شفاعت نائل شوند . انسان اگر طمع شفاعت داردبايد در اين عالم با سعي و كوشش رابطه بين خود و شفعاي خود را حفظ كند و قدري تفكر در حال شافعان محشرنمايد كه حال آنها در عبادت و رياضت به كجا رسيده بود . براي اينكه شفاعت از شفع است ومراداز شفع جفت شدن نورين است ولذا لازم است يك ارتباط اخلاقي و وصفي با يكي از ائمه (ع) حاصل نمود تا نور ولايت آنها موجب شفاعت شود . ذكر خير اصحاب ولايت ومعرفت موجب محبت وتواصل و تناسب شود واين تناسب باعث تجاذب شود واين تجاذب باعث تشافع شود كه ظاهرش اخراج از ظلمتهاي جهل به انوار هدايت وعلم است وباطنش ظهور به شفاعت استدرعالمآخرت ،چهكهشفاعتشفعا بي تناسب وتجاذب باطني صورت نگيرد واز روي گزاف وباطل نخواهد بود.(2)





ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ) ابراهيم اميني ، دادگستر جهان،ص269 -264

2 ) امام خميني ، عدل الهي ، مؤسسه تنظيم ونشر آثار امام خميني، ص 211، 210