جواب:
هر پديده اجتماعي و انقلابي داراي علائم و نشانه هايي است كه بواسطه آنها مي توان از قريب الوقوع بودن آن پديده يا انقلاب يا بعيدالوقوع بودن آن باخبر شد.
علائم ظهور و قيام امام زمان( نيز چند دسته اند :
1. علائم حتمي نظير نداي آسماني مبني بر اعلام و شروع قيام آن بزرگوار.
2. علائم غير حتمي نظير :
- كم ارج شدن ارزشها.
- پيروي از نابخردان
- رخت بربستن عفت عمومي.
- زن سالاري
- وقوع حوادث جانكاه و كمرشكن
- پاسخ اختلافات با خونريزي
- و غيره...
لازم به يادآوري است روايات علائم ظهور متأسفانه مصون از تحريف نمانده، بويژه توسط حكومتهاي استبدادي كه از ظهور دادگستر جهان در هراسند. در اين زمينه به خلاصه اي از كتاب دادگستر جهان نوشته علامة اميني توجه فرماييد.
براي ظهور حضرت صاحب الامر ( علائم بسياري در كتب حديث ثبت شده است ليكن اگر ما بخواهيم در يك يك آنها بحث كنيم سخن طولاني مي گردد و بدون جهت اوقات چندين جلسه اشغال مي شود.اما چند نكته را لازم است اجمالاً تذكر دهيم :
1. مدرك بعضي از علائم، خبر واحديست كه اشخاص مجهول الحال يا غير موثق در طريق آن واقع شده و مفيد يقين
نيستند.
2. احاديث اهل بيت( علائم ظهور را به دو قسم تقسيم نموده اند :
يكي از آنها حتمي است كه به هيچ قيد و شرطي مشروط نيست و قبل از ظهور بايد واقعشود. قسم دوم را غير حتمي معرفي نموده اند و آن عبارتست از حوادثي كه بطور مطلق و حتم از علائم الظهور نيست بلكه مشروط به شرطي است كه اگر آن شرط تحقق يابد مشروط نيز متحقق مي شود و اگر شرط مفقود گردد مشروط نيز تحقق نمي يابد و مصلحت بوده كه بطور اجمال از علائم الظهور شمرده شود.
3. علائم ظهور چيزهايي هستند كه تا واقع نشود حضرت صاحب الامر ظاهر نمي گردد و حدوث هر يك از آنها دليل است كه ايام فرج تا اندازه اي نزديك شده اما دلالتي ندارد كه بعد از حدوث آن علامت و بلافاصله، حضرت صاحبالامر ظهور مي نمايد.
ولي در مورد بعضي از آنها تصريح شده است كه مقارن ظهور آن حضرت واقع مي شود.
4. بعضي از علائم الظهور بطور اعجاز و خارق العاده واقع مي شوند تا صحت ادعاي مهدي موعود را تأييد كنند و فوقالعادگي جهان را به جهانيان اعلام دارند. حكم اين علائم با ساير معجزات يكسان است و به صرف اينكه با جريان عادي سازگاز نيست نبايد مردود شناخته شود.
5. يك نوع از علائم الظهور در كتابها ديده مي شود كه وقوع آنها عادتاً محال به نظر مي رسد مانند اينكه گفته شده : در وقت ظهور مهدي ( خورشيد از مغرب طلوع مي كند و خورشيد در نيمة ماه رمضان و ماه در آخر همان ماه ميگيرد.
بر دانشمندان پوشيده نيست كه لازمة وقوع اينگونه حوادث اينست كه نظم عالم بر هم بخورد و حركت منظومه شمسي تغيير يابد.
اما بايد بدانيد كه مدرك اينگونه علائم، اخبار آحادي بيش نيست كه مفيد يقين نيستند و اگر كسي در سند آنها خدشه كرد مي تواند آنها را مجعول خلفاي بني اميه و بني عباس و عمال آنها بداند.
زيرا در آن اوقات افرادي بعنوان مهدي بر عليه دستگاه حاكمة وقت قيام و نهضت مي نمودند وبدان وسيله عده اي را بر دور خويش جمع مي كردند. خلفاي وقت چون مي ديدند اصل احاديث مهدي قابل انكار نيست لذا حيلة ديگري انديشيدند تا بدان وسيله مردم را منصرف سازند و كار نهضت علويين را مختل نمايند. بدان منظور علائم محال را جعل كردند تا مردم در انتظار آن علائم بنشينند و دعوت علويين را اجابت نكنند، اما اگر احاديث صحيح بود مانعي ندارد اينگونه علائم بطور اعجاز تحقق يابند تا فوق العادگي اوضاع را بجهانيان اعلام كنند و اسباب پيشرفت دولت حق را فراهم سازند.
براي اطلاع بيشتر به كتابهاي ذيل مراجعه فرماييد :
1. مهدي موعود( ، شهيد دستغيب
2. دادگستر جهان، اميني
روزگار رهائي، كامل سليمان
|