بازگشت

گروه: نشانه هاي ظهور
 
 
مرکز پاسخگو:فرهنگ ومعارف قرآن
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:بعد از ظهور امام زمانغ جهان چگونه است؟ آيا مردم جهان همه مسلمان ميشوند؟


جواب:

پس از اين كه امام زمانغ ظهور فرمايد، دنيا آباد ميشود و آن حضرتبا ظهور خود در راه برقراري عدالت با جباران و ستمگران مبارزه ميكند و همة آنان را به شكست و تسليم وا ميدارد و دنيا را پر از عدل و داد ميكند چنانكه خداوند متعال ميفرمايد: وعد اللّه الّذين ءامنوا منكم و عملوا الصّـَلحـَت ليستخلفنّهم في الأرض كما استخلف الّذين مِن قبلهم و ليمكننّ لهم دينهم الّذي ارتضيَ لهم و ليبدّلنهم مِّن بعد خوفهم أمنا يعبدونني لايشركون بي شي ئ‹ا... (نور، 55) خدا به كساني از شما كه ايمان آورده و كارهاي شايسته كردهاند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين سرزمين جانشين ]خود[ قرار دهد همان گونه كه كساني را كه پيش از آنان بودند، جانشين ]خود[ قرار داد و آن ديني را كه برايشان پسنديده است به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمني مبدل گرداند، ]تا[ مرا عبادت كنند و چيزي را با من شريك نگردانند... .

اين آيه به دنبال آيات گذشته همين سوره كه سخن از اطاعت و تسليم در برابر فرمان خداوند و پيامبر به ميان آورده است، همان موضوع را ادامه ميدهد و نتيجه اين اطاعت را كه همان حكومت جهاني است، بيان ميكند و بر آن تأكيد دارد. از مجموع اين آيه بر ميآيد كه خداوند به گروهي از مسلمانان كه ايمان و عمل صالح دارند، مژدة استخلاف و حكومت روي زمين، نشر آيين حق به طور اساسي و ريشهدار در همه جا، از ميان رفتن تمام اسباب خوف، ترس، وحشت و ناامني را داده است.

بسياري از مفسران معتقدند: وعدة الهي در اين آيه، اشاره به حكومت حضرت مهدياست و بيترديد حكومت امام مهديمصداق كامل اين آيه ميباشد و اين به معناي انحصار معناي آيه نيست.(ر.ك: تفسير نمونه، آيتالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 14، ص 527 ـ 532، دارالكتب الاسلامية.)

امام سجاد7 در تفسير اين آيه فرمود: به خدا سوگند آنها شيعيان ما هستند خداوند اين كار را براي آنها به دست مردي از ما انجام ميدهد كه مهدي اين امت است زمين را پر از عدل و داد ميكند، آن گونه كه از ظلم و جور پر شده باشد...(ر.ك: مجمعالبيان، طبرسي، ج 7، ص 267، مؤسسه اعلمي بيروت.)

در زمان حكومت حضرت مهديغ تمام مردم از هر آيين و كيشي در فضايي آكنده از قسط و عدل رفاه و آسايش، امن و امان، بر اساس احكام و قوانين اسلامي، محيط علم و دانش و حكومتي با مسؤوليت و اجراي تودههاي محروم و مستضعف جامعه خواهد بود و تمام انسان در كنار هم زندگي ميكنند پس در زمان حكومت آن حضرت، همه مردم مسلمان نميشوند قرآن كريم نيز استمرار عداوت بين يهود و نصاريَ را تا روز قيامت ميداند و ميفرمايد: ...فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَآءَ إِلَيَ يَوْمِ الْقِيَـَمَةِ... (مائده، 14) ... در ميان آنها ]يهود و نصاريَ[ تا دامنه قيامت عداوت و دشمني افكنديم...(ر.ك: تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 4، ص 316، دارالكتب الاسلامية / مجله حوزه، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، شماره 4و5، سال دوازدم، حسين مسعودي، ص 171ـ180، نشر دفتر تبليغات اسلامي.) گرچه ممكن است افرادي غيرمسلمان يا غيرصالح در جامعه يافت شوند. امّا حاكميت و قدرت در سراسر جهان به دست مؤمنين و بندگان شايسته خداوند خواهد بود.