بازگشت

گروه: ويژگي هاي حکومت
 
 
مرکز پاسخگو:فرهنگ ومعارف قرآن
موضوع اصلي:مهدويت
موضوع فرعي:مهدويت
سؤال:آيا در مورد امام زمانغ و حكومت عدل او، در اديان، مذاهب و فرقههاي ديگر نيز آمده است؟ از معرفي كتاب هم تشكر ميكنم؟


جواب:

قرآن كريم در اينباره ميفرمايد: وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الاْ ?َرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّـَـلِحُونَ (انبيأ،105) در زبور بعد از ذكر (تورات) نوشتيم: بندگان شايستهام وارث (حكومت) زمين خواهند شد!. در روايتي امام باقر7 ميفرمايد هم اصحاب المهدي في آخر الزمان مقصود از بندگان شايستهاي كه وارث حكومت زمين ميشوند، ياران حضرت مهديغ در آخر الزمان هستند.(تأويل الآيات، سيد شرف الدين حسيني استر آبادي، ص 326، انتشارات جامعه مدرسين.) بنابراين در كتاب زبور حضرت داود بشارت به حكومت عدل حضرت مهدي داده شده است.

جالب آن كه در كتاب مزامير داود كه امروز جزء كتابهاي عهد قديم است، عين تعبيري كه در آية فوق آمده يا مشابه آن در چند مورد ديده ميشود و نشان ميدهد با تمام تحريفاتي كه در اين كتابها به عمل آمده اين قسمت هم چنان از دستبردها مصون مانده است. از آن جمله در مزمور 37 جمله 9 ميخوانيم: زيرا كه شريران منقطع ميشوند، و اما متوكّلان به خداوند، وارث زمين خواهند شد.

در جاي ديگر همين مزمور جملة 11 ميخوانيم: اما متواضعانه وارث زمين شده از كثرت سلامتي متلذذ خواهند شد. در جمله 27 نيز ميگويد: زيرا متبركان خداوند وارث زمين خواهند شد، اما ملعونان وي منقطع خواهند شد...(اقتباس از تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 13، ص 520، دارالكتب الاسلامية.) اينها عناويني است كه در قرآن مجيد از آن تعبير به بندگان شايسته شده است.

در كتاب زند (كتاب مذهبي زردشتيان در اينباره آمده است: لشكر اهريمنان با ايزدان دائم در روي خاكدان محاربه و كشمكش دارند و غالباً پيروزي با اهريمنان باشد... آن گاه فيروزي بزرگ از طرف ايزدان ميشود و اهريمنان را منقرض ميسازند... و بعد از پيروزي ايزدان و برانداختن تبار اهريمنان، عالم كيهان، به سعادت اصلي خود رسيده بني آدم بر تخت نيكبختي خواهند نشست).

در كتاب صفيناي نبي، فصل 3 در آية 6 و 7 ميگويد: به منظور گردآوردن طوايف بشر بر يك دين حق، سلاطين دول مختلفه را نابود كنم، آن وقت برگردانيم به قومها لب پاكيزه براي خواندن همه به نام خداي و عبادت كردن ايشان به يك روش.

شاكموني پيغمبر هندوها در كتاب مذهبي خود ميگويد: پادشاهي دولت دنيا به فرزند سيد خلايق دو جهان كشن بزرگوار تمام شود و او كسي باشد كه بر كوههاي مشرق و مغرب دنيا حكم براند و بر ابرها سوار شود، و دين خدا يك دين شود و دين خدا زنده گردد.

در انجيل متي فصل 24 آيه 27 و 30 آمده است: ...چون برق كه از مشرق بيرون ميآيد و تا مغرب ظاهر ميگردد، آمدن فرزند انسان نيز چنين خواهد بود... خواهند ديد فرزند انسان را بر ابرهاي آسمان كه ميآيد با قدرت و جلال عظيم....

باز در انجيل متي فصل 25 آية 21 گويد: و چون فرزند انسان در جلال خود خواهد آمد با جمع ملائكه مقدسه بر كرسي بزرگي قرار خواهندگرفت.

اين بود نمونهاي از بشارتهاي اديان و مذاهب ديگر در مورد مصلح جهاني حضرت مهديغ البته همة اديان، مصلح جهاني را به نام مهدي نناميدهاند و هر مذهب و كيش او را به نام مورد پذيرش همان آيين معرفي كرده است، ولي از قراين و شواهد به خوبي ميتوان فهميد كه مقصود همة آنها همان مهدي از دودمان رسالت اسلامي است.(ر.ك: مصلح جهاني، سيد هادي خسروشاهي، ص 58ـ61، انتشارات اطلاعات / مهدي در بشارتهاي آسماني، محمد فقيه نيا، نشر بنياد پژوهشهاي علمي فرهنگي نورالاصفيا / او خواهد آمد، علي اكبر مهدي پور، نشر مؤسسه انتشارات رسالت.)

در روايتي از امام باقر7 نيز نقل شده است كه فرمود: حضرت موسيغ در سِفر اولي نگاه كرد و قدرت و منزلت قائم آل محمد را مشاهده نمود، سپس درخواست نمود تا خداوند او را قائم آل محمد قرار دهد، خداوند به او فرمود كه آن حضرت از ذريه و فرزندان احمد6 است. سپس بار ديگر در سِفر دوم نگريست و دوباره مانند همان مطلب قبلي را ديد، و همان درخواست را از خداوند نمود و همان جواب را شنيد همچنين در سِفر سوم نظر كرد و...(الغيبه، محمد بن ابراهيم نعماني، ص 240، مكتبة الصدوق، تهران / الصراط المستقيم، علي بن يونس نباطي بياضي، ج 2، ص 257، چاپ كتابخانه حيدريه نجف.)

بنابراين دراديان و كتابهاي آسماني سابق نيز بشارت به حكومت عدل امام زمانغ بوده است. هر چند بر اثر تحريفاتي كه واقع شده، اين گونه تصريحاتي كه در اين روايت آمده، الان وجود ندارد.