جواب:
1. رجعت در لغت به معناي بازگشت و در اصطلاح عبارت است از بازگشت بعضي مؤمنان خالص و برخي منافقان فاجر به اين جهان، پيش از بر پايي قيامت. با توجه به اين تعريف، رجعت مخصوص مؤمنان خالص و منافقان فاجر است.( بحارالانوار، علامه مجلسي (ره) ج 53، ص 138، دار احيأ التراث العربي، بيروت. ) اين بازگشت به منظور ديدن حكومت عدالت گستر امام زمان (عج)، به وسيله گروه اول و به سزاي اعمال خود رسيدن گروه دوم است كه در برابر حق، صف آرايي ميكردند.( رجعت يا دولت كريمة خاندان وحي: محمد خادمي شيرازي، ص 15، مؤسسه نشر و تبليغ. )
2. روشن است، همه كساني كه پيش از ظهور قائم (عج) آمده و رفتهاند، برنمي گردند، بلكه گروهي از آنها رجعت ميكنند. همان گونه كه قرآن كريم ميفرمايد: ويَومَ نَحشُرُ مِن كُلِّ اُمَّةٍ فَوجـًا (نمل، 83) روزي كه از هر امتي، گروهي را بر ميانگيزيم. امام صادقدر اين باره ميفرمايند: و ان الرّجعه ليست بعامةٍ، و هي خاصّة لايرجع الاّ مَنْ محض الايمان محضاً او محض الشرك محضاً رجعت، همگاني نيست، بلكه اختصاصي است. تنها كساني رجعت ميكنند كه مؤمن خالص باشند يا مشرك خالص.( تفسير برهان، ج 2، ص 408. )
3. بر اساس رواياتي كه در تفسير آيه 78 سورة آل عمران از ائمه: رسيده است، همة پيامبران رجعت ميكنند براي مثال در كتاب شريف بحارالانوار آمده است: به خدا سوگند از زمان حضرت آدم تا رسول اكرمپيامبري مبعوث نشده جز اين كه خداوند آنها را باز ميگرداند، تا در برابر علي بن ابيطالبشمشير بزنند.
4. افزون بر مورد اشاره شده در بند قبل، از نگاه روايات معصومان: رجعت اشخاص زير قطعي است: حضرت اسماعيل، عيسي، خضر، رسول اكرم، اميرمؤمنان، امام حسين، ساير امامان معصوم: جمعي از اصحاب پيامبر9، از جمله سلمان، مقداد، جابربن عبداللّه انصاري، ابودجانة انصاري، مالك اشتر، مفضل بن عمر، عمران بن اعين، مؤمن آل فرعون، يوشع بن نون و اصحاب كهف.( براي مطالعه بيشتر ر.ك: 1. رجعت يا دولت كريمة خاندان وحي: محمد خادمي شيرازي، مؤسسة نشر و تبليغ. 2. الايقاظ من الهجعه بالبرهان علي الرجعه، الشيخ محمدبن الحسن الحر العاملي، ترجمة احمد جنتي، انتشارات نويد، تهران، 1362. )
|